WEEK 12

Ons blog is ons dagboek, dus ook als we niet zeilen en reizen, wordt er wel geleefd en maken we dingen mee die we wellicht niet willen vergeten. Dus gaan we ook nu gewoon door met ons blog.

Week 12: 31mei - 6 juni 2020

HET leesvoer van het eerste weekend is het 'bevrijdings'rapport van de Panamese regering. volgens mij (met mijn beperkte kennis van de Spaanse taal in combinatie met google translate en een grote dosis optimisme) moet het gaan lukken met onze vliegreis van 4 juli want in het plan staat dat ze vanaf 20 juni het luchtruim weer willen openstellen.

Iets verderop wordt weliswaar nog apart het toerisme genoemd ... dat kan pas vanaf eind juli weer van start... oh jeej! Hoe moet dit nu weer geduid worden? Nu zijn we in ons denken en onze hoop op bevrijding dus geen steek opgeschoten. Terug in onze eigen cocon: "We zullen het wel zien".
Tot zover het plan. Nu maar hopen dat covid19 zich een beetje gedraagt. Nog 4 weken te gaan voor plan B.

...spannend...

Het was trouwens een weekend met een historisch tintje. SpaceX is erin geslaagd om iss te bereiken. Nu hebben de Russen een klantje minder dus staat de deur open voor de toeristen die ook wel eens de ruimte in willen ( ik ik ik ik)
...Joline en Rene van de "blue pearl" hebben er een mooi filmpje van gemaakt. Dat heb ik gedeeld op de Facebook pagina van de Rebel...

Deze week was weer spanning en sensatie in ons kleine wereldje in paradise: was het vorige week een schip dat in brand stond en een oorlogsschip dat voor de ingang lag op zoek naar drugssmokkelaars, deze week was een zeilschip op de ankerplaats zinkend en kwam de hele community te hulp met emmers en pompen om het water naar buiten te transporteren. Mooi om te zien en Never a dull day😉.
...maar na afloop was Kees tot op de draad doorweekt...

OPGERUIMD STAAT NETJES
Als je geen kant opkan, schiet je soms in een bepaalde mode. Wij staan momenteel dus in de keurig Nederlandse opruim en schoonmaak mode. Het begon met het normale idee om de boot voor een paar maanden 'onbewoning' schoon achter te laten, maar omdat we nu zoveel meer bonus tijd krijgen, is besloten om die schoonmaak serieus aan te pakken. Grote schoonmaak dus. Zoiets wat je eigenlijk maar twee keer doet met een boot, namelijk als je haar aanschaft en als je haar verkoopt. Dat laatste zijn we voorlopig niet van plan want we "moeten" eerst de wereld rond. Dat is overigens niet zo eenvoudig te plannen, blijkt maar weer.
...impressie van onze wandeling naar de chinees...

We hebben, zoals dat heet, een fijne droge boot, maar hier in de tropische hitte merken we aan den lijfe ook hoe enorm vochtig het hier in Panama is, een 80 a 90 % vochtige lucht is eerder regel dan uitzondering. Geen overbodige luxe dus om het grondig aan te pakken met water en azijn tegen de schimmel. Je kan het namelijk ruiken of een boot ( of huis) vochtig is en het is niet zo eenvoudig om dat probleem op te lossen dus is voorkomen in dit geval beter dan genezen.

Doordat we veel buiten bezig zijn en spullen wegdoen krijgen we ook weer een ander contact met de zeilers om ons heen. Nice!
...s Avonds nemen we altijd de tijd om samen te chillen, een spelletje ( skibbo hebben we onderweg leren kennen bij Coen en Jose van zeiljacht de wildeman)  te doen of muziek te maken...

DE VERSOEPELING
De lock-down wordt sinds 1 juni ook hier in Panama mondjesmaat terug geschroefd maar de vrijheid van zeilreizen is na drie dagen toch weer ingeperkt.
We mogen sinds donderdag niet meer zomaar vrij bewegen tussen de verschillende zeilgebieden van Panama. Sommige, zoals de San Blas, waren al geheel afgesloten maar nu geldt voor elke verplaatsing van zeilgebied ( bocas de toro, noordkust, kanaal, las perlas) dat er eerst toestemming moet zijn, dat je daarna naar 1 aangewezen plek moet en dat daarna 14 dagen quarantaine weer ingaat. Er werd ws teveel gesjoemeld, onze lokale politie te water is deze week zelfs 's nachts vaker actief!

Hetzelfde gebeurd met de mondkapjes regel. Drie dagen na de eerste versoepeling wordt op het journaal gecommuniceerd dat er actief gehandhaafd gaat worden en dat je een boete kan verwachten tussen de 10 en 500 balboa ( = hetzelfde als US dollar) per overtreding...
...onze chinees heeft wel een bordje aan de deur hangen, maar niemand trekt zich er iets van aan;)), zelf heeft hij overigens wel een mondkapje voor ...

Wat niet is versoepeld is het verbod op nachtelijke uitstapjes. Spertijd. Curfew, heet het hier. Je mag je tussen 19 en 5 uur niet (zonder papieren en een hele goede reden) buiten begeven. Goed voor de misdaadcijfers, slecht voor de baromzetten.
...elke dag (behalve zondag) om 11 uur staat Efraim ( of zijn oom Carlos ook uit Nicaragua) met een busje vol verse groenten en fruit op het parkeerterrein van de marina...

Maar zoals je weet is een mens ook overdag niet altijd veilig;)) In onze provincie (colon) zijn de criminelen heel creatief. De politie waarschuwt de burgers om alleen je eigen handgel te gebruiken... Wat is er gebeurd? twee toeristen die door een taxichauffeur naar het vliegveld gebracht zouden worden moesten eerst handgel gebruiken voor ze de taxi ingingen. Blijkbaar zat er een drug in de gel want vanaf dat moment ging voor hen het licht uit. Ze werden de volgende dag wakker in een steegje zonder kleren en koffers...
...Een kijkje in het busje van Efraim: momenteel is het ananas, mango, limoen, papaya en avocado tijd...

Het feit dat maandag 1 juni de Corona-teugels iets gevierd gaan worden brengt een stroom van activiteiten op gang. In onze directe omgeving zien we al een week vantevoren een enorme toeloop van boten, restaurants die weer actief gaan worden, meer verkeer op de weg en veel bouwactiviteiten. Alsof de winterslaap voorbij is. Lente!
...oh oh oh...

AHHHHHHHHHH
De donderdag was zo heerlijk zonnig en sportief begonnen, maar deze donderdag is blijkbaar toch bijltjes dag: onze vlucht van 4 juli is gecancelled.
Vrees bestaat dat hij wordt uitgesteld tot eind juli of misschien wel tot eind augustus zoals in sommige andere zuid Amerikaanse landen om ons heen. We kunnen het niet beïnvloeden dus houden we de vingers gekruist en gaan onverstoorbaar door waar we mee bezig waren. Soppe soppe soppe chille chille chille .
...meet Tatiana, zij doet al onze boodschappen en ze maakt zelf heerlijke dikke griekse yoghurt...

OVERSTEKEN
We volgen actief de mensen die we onderweg hebben leren kennen en die nu met 'een grote oversteek' bezig zijn. Zo is gisterochtend zeiljacht Elisabeth - met Peter en Jacqueline- na 27 dagen op de Atlantische oceaan vanuit Sint Maarten op de Azoren gearriveerd en is de Incentive met Rik en Sanne na een bunkerstop op de Galapagos een flink eind op weg naar de eerste stop in Frans Polynesië - de Marquesas eilanden. Beide geen makkelijke overtocht, maar heel goed en verstandig bezig. En dat is een hele geruststelling.
...ha ha ha...

Op de valreep: KLM heeft ons zojuist kostenloos omgeboekt: we gaan 1 dag later. Lalalalalala.
...een mooi sunset doorkijkje over de ankerbaai...

Ondertussen in LBM ( linton bay marina): We will survive! Wij letten op elkaar. Jullie ook? Take care mensen en hou vol  💋❤️☀️  De eerste akte is bijna voorbij. We keep you updated