WEEK 10

Ons blog is ons dagboek, dus ook als we niet zeilen en reizen, wordt er wel geleefd en maken we dingen mee die we wellicht niet willen vergeten. Dus gaan we ook nu gewoon door met ons blog.

Week 10:
16 - 23 mei 2020

Het was een heftig begin van de nieuwe quarantaine week. De regering van Panama heeft in alle wijsheid besloten haar grenzen en vliegveld nog een maand langer gesloten te houden. En dat terwijl ze in Europa en zelfs Frans Polynesië voorzichtig de teugels laten vieren. Dus hadden wij er niet echt meer op gerekend dat onze vlucht van 26 mei niet door zou gaan. Dat is dus wel even slikken.
...we duimen dat Panama niet met latijns amerika meedoet en dus niet haar luchtruim tot 31 augustus gaat sluiten ...

De KLM heeft ons supersnel en strak geholpen. Binnen een dag hadden we een nieuw ticket voor de eerstvolgende directe vlucht naar NL :ETA  5 juli 1200 uur. Yeah.

Maar je mag wel mee helpen duimen (!) want twee dagen later kondigden Argentinië en Colombia aan dat zij hun luchtruim tot 31 augustus zullen sluiten... de grote vraag is nu welke koers Panama gaat varen. Eind juni zullen we het horen. Duimduim.
..zie hier een windkaartje van de isthmus ( landengte) van Panama, bij de rode ster zitten wij. Ten noorden van ons komt de wind uit het noord oosten en ten zuiden van ons komt ie uit het zuid westen. Wij zitten in het blauwe gebied ( + geen wind)...

ITCZ-DOLDRUMS 
Het is drukkend warm en er staat bijna geen wind. We krijgen regelmatig een pittig en verfrissend regenbuitje en ook horen we vaak in de middag 'gerommel' in de verte. Alle verschijnselen van een ITCZ ( inter tropical convergentie zone) oftewel de doldrums. Deze zone beweegt zich, met de zonnestand, rond de evenaar. In augustus kruipt hij op tot 12 graden noorderbreedte ( ter vergelijking: NL ligt op 52, en wij liggen met de boot op 9) en in november zakt ie weer terug naar de evenaar en lager tot aan de Amazone.

Wel leuk om dit verschijnsel te bestuderen terwijl je riant en relaxed  in de haven ligt. Toen we naar Suriname ( dat ligt op 6 graden) gingen, voeren we erdoorheen. Dat was geen pretje. Stel je voor op een zeilboot zonder wind op een deinende zee met opeens veel wind en de heftigste buien... als je het je kan permitteren kun je de motor bijzetten maar op een tocht van 5000 km door de pacific bijvoorbeeld spaar je je beetje brandstof voor noodgevallen. Choices choices.
...ons laatste flesje witte wijn ( gekregen van de Franse buurman die bijna verdronken was) want zoals Marjolein altijd zei: " het leven is een feestje maar je moet wel zelf de slingers ophangen"...

Dus je snapt: bij het plannen van een reis houden we zoveel mogelijk rekening met het weer op die hele route voor de tijd van het jaar. Wat we willen weten zijn de heersende winden en stromingen, de mogelijkheid van orkanen maar ook de positie van de ITCZ is belangrijk want verhalen over zeelui die radeloos zijn of gek worden in die windstille gebieden zijn niet verzonnen.

ATLANTISCHE OCEAAN 
We volgen deze week zoveel mogelijk de ons bekende zeilers die nu met de oversteek van de Carieb naar Europa via de Azoren bezig zijn. De Azoren hebben net hun haven aan de buitenkant opengegooid om de luitjes op te kunnen vangen en ze van brandstof, water en voedsel te voorzien. De eilanden zelf kan je nu nog niet bezoeken helaas, dus zullen ze het moeten doen met marsmannetjes die hun het benodigde op een afgelegen pier aanreiken en dan moeten ze binnen 48 weer weg zijn. 
De tocht duurt voor de meesten zo'n 3 weken ( 21 dagen en nachten) als alles een beetje volgens planning verloopt, maar op dit moment is het best wel spannend op de Atlantische oceaan waarbij cruciale beslissingen een wereld van verschil uit gaan maken... tja wie weet het weer te voorspellen op een trip van 21 dagen??? 

KLUS
Wat hebben we deze week gedaan? De twee grote klussen die Kees vorige week heeft gestart zijn afgemaakt. De stuurstand is opgeknapt en verbeterd en de elektrische lier die we op de voorpunt gebruiken voor het anker is geserviced en terug op z'n plek. Kees heeft meteen ook twee 'flaws' aangepakt: hij heeft een beter systeem bedacht om het anker zeilvast te zetten en hij heeft een RVS tool gemodificeerd om de lier beter te beschermen tegen zout spatwater.
...bij sunset kijken we naar de mooring plaats...

POEP GEBEURT
Nu het wat vaker regent is er een nieuwe klus bijgekomen: we zien een vochtige papiertje naast een putting binnen in de boot en dat is geen goed teken. Ergens, en de kunst is om uit te vinden WAAR precies, komt een piepklein beetje water de boot in. En dat kan nog wel eens van heel weg kunnen komen... We gooien het plafond open en proberen alle sporen te volgen, zowel buiten als binnen. Maar na de volgende regenbui gebeurt er ( natuurlijk) he -le -maal niets. 
Geen druppel, geen vochtige plek. Niets. Zucht. 
Naja, de buitjes zijn van korte duur en met deze koperen ploert boven ons hoofd is alles in een mum van tijd weer droog dus houden we voorlopig het plafond open en gaan we experimenteren met kit en afdekken en speuren en elke bui is dan een test. DAAR hebben we nu mooi de tijd voor🤣.

Verder is deze week de epirp (doosje die een noodsignaal uitzend als je schip zinkt) weer getest, alle RVS ontdaan van vliegroest en heeft de Webasto kachel weer eens gebrand ... dat was wel even schrikken maar zelfs dat went.

Als je je afvraagt of Trees ook nog iets doet dan kan ik je vertellen: ja!

VIRTUELE VISITE
We hadden bijna bezoek van een bekende springer piloot Marco die voor zijn werk in Panama moest zijn. 
...de route van Marco en onze plek...nee we hoeven niet te zwaaien met onze rode NL zakdoek die we van Inge hebben gekregen en die we voor alle vaarwel momenten bewaren...

Op zo'n moment besef je weer ten volle hoeveel de strenge lockdown regels je beknotten in je vrijheid. Normaal gesproken hadden we dan een autootje gehuurd, taxi gepakt of waren we op de bus gesprongen om samen bij een leuk tentje op een tropisch strandje te kunnen klets-lunchen...

Nu hebben we elkaar berichtjes toegestuurd. Wel leuk want dat doen we anders nooit! Marreco in betere tijden doen we het gewoon 'over'.

BANANEN OP EEN BOOT
Ik wist het niet, dus heb ik weer wat geleerd: bananen op een boot is een ' NO GO'. He das gek! dacht ik  met het beeld voor ogen van klassieke vertrekkersboten met enorme trossen banaan op het achterschip...
OK  ik snap dat dat niet slim is omdat, zeker in de zon, al die bananen tegelijkertijd rijp worden ... een kwestie van een flinke dosis van het onzichtbare en reukloze gas ethyleen en pfffff rijp!
...er valt met rijpe bananen overigens veel lekkers te maken, mmmjam, van bananen brood en bananen soep tot smoothies...

Maar rond bananen heerst blijkbaar in de varende wereld veel bijgeloof. Die uit vroeger tijden kan ik nog verklaren omdat er met de trossen bananen nogal eens wat vervelende spinnen en ander ongedierte meekwam maar zelfs tegenwoordig schijn je op een vistocht met een charter geen banaan mee te moeten nemen: je zal dan zeer hoogst waarschijnlijk geen, nul of nada vis vangen! 
Geen idee eigenlijk waar dat op slaat... het komt waarschijnlijk uit dezelfde hoek als het bijgeloof dat een vrouw aan boord ongeluk aanbrengt ... of heb ik nu een beerput opengetrokken?? Haha;)

IK ZIE, IK ZIE ... HEM NIET
Wat fijn is van Panama : er zijn bijna geen muggen!
Maar met de regenbuitjes ( en de plasjes water) komen helaas wel de 'no see 'ums' weer tot leven. 
Deze mugjes zijn zo klein dat je ze met het blote oog niet ziet en ze komen zelfs door een normaal muggengaas heen. 
Net als de gewone mug heeft het vrouwtje bloed nodig om eitjes te leggen. Voordeel is dat, zover bekend, ze geen ziektes overbrengen op de mens zoals malaria en dengue (knokkelkoorts) en dat ze niet om je oren zoemen. Maar nadeel is dat hun beet giga pijnlijk is. 
...de aankondiging in de krant dat de sluiting van het luchtruim nog een maand verlengd wordt...

Volgens de KLM-app opent de check in voor onze homeward bound reis over 40 dagen ( nog precies 6 weken voor vertrek) ik hoop van ❤️E dat het geen 100 dagen worden!!duimduim

We will survive! Wij letten op elkaar. Jullie ook? Take care mensen en hou vol en was je handen  💋❤️ We keep you updated

Geen opmerkingen:

Een reactie posten