SAN IGNACIO DE TUPILE, ARIDUP EN KANLILDUB

SAN IGNACIO DE TUPILE
Maandag 24 feb varen we naar san ignacio de tupile 12 nm verderop.
Koers is nog steeds recht tegen de wind in. Gelukkig is die wat afgenomen van 20 naar 16 kts maar toch maken we in de golven en laverend tussen de riffen niet meer dan 4 kts gemiddeld.

...aankomst pelican island, pinokkio aan het werk aan zijn kano...

We zien op de AIS en horen via de marifoon voor het eerst grote schepen en ook komen we het militaire patrouilleschip de '28 noviembre' weer tegen.
...onderweg...

En, ook een eerste keer hier op de san blas, zien we kleine eilandjes met wit zand en palmbomen. Picture perfect. Ook zien we voor de eerste keer hoe ze met een hijskraan op een boot een brug bouwen tussen 2 eilanden.
...de enige veilige manier om hier te navigeren: route met open cpn en de bauhaus kaarten, met twee ogen op het voordek en de juiste tijd van de dag met de zon in de rug...

ACCUSICHI
Om 14:15 uur arriveren we in de buurt van san Ignacio de tupile bij een onbewoond eilandje waar een toeristen tentje staat. Er wordt naar ons gezwaaid. Dit is dus onze droom stek voor deze nacht! We doen het ermee...
...we zijn net geankerd bij pelican island...

hier is het water helderder dan we eerst hadden: lekker weer eens zwemmen !
Met een bootje met 40 PK motor komt een groepje vrouwen ons een geschreven bonnetje van 10 dollar ankergeld overhandigen. Omdat we alleen een briefje van 20 hebben scheuren ze net zo makkelijk in een half uur heen en weer met wisselgeld. We weten het nu: dit eiland heet accusichi.
...accusichi: prachtig onderhouden schattig eilandje...

We nemen de dinghy naar de wal om ff een stukkie tussen de palmbomen te wandelen maar daar wordt door Pinokkio een stokje voor gestoken: het is een privé eiland 🌴 en als we willen wandelen moeten we 25 dollar betalen.... als we in de lach schieten maakt hij er snel 5 dollar van... nou dan wandelen we toch lekker niet.
...candy for the eye, hier krijg je toch nooit genoeg van...

ARIDUP
De volgende dag schuiven we een stukkie op richting Aridup, Cayes Ratones. Hier is het water superhelder, we gaan meteen lekker snorkelen en zwemmen naar de wal. Hier is niemand die ons weg stuurt, hier is lekker niemand. Beetje wandelen en zwemmen en koken en bakken en lezen en niksen.
...onze buren bij een paar eilanden : de duitse "tore"...

Het is gebeurd met het luie leventje van de afgelopen 4 dagen: er komt wederom slecht weer aan ( harde wind 30/35 kts en tot 4 meter hoge golven )
Dan willen we liefst goed beschut liggen op een mooie plek. We bekijken de kaarten en lezen de pilot en besluiten de storm op 'green island' uit te gaan zitten.
Momenteel lijkt het erop dat dit 4 a 5 dagen gaat duren. En we moeten, voor dit goede doel, een aantal aantrekkelijke dorpjes helaas overslaan.
...ankeren bij een rif...

Laat in de middag liggen we met 2 boten op de ankerplaats: de Duitse "Tore" heeft zich compleet met de 3 leuke jonge backpacksters van de Amerikaanse boot inclusief 2 fietsen bij ons op het mooie ankerplekje gevoegd.
Zelf brood gebakken en de laatste verse groenten opgemaakt.
...lokale taxi service...

Woensdag 26 feb
KANLILDUP GREEN ISLAND
Ontwaken van de zon die naar binnen schijnt met uitzicht op een strandje en kokospalmen en dan even een stukje snorkelen: mmmmmmm.
Vandaag vertrekken we
...isla tigre vonden we maar niets: huizen van steen met golfplaten daken en heel druk...

Van aridup naar isla tigre en als we dat niet leuk vinden varen we door naar green island oftewel kanirtupu en dat ligt weer vlak bij ( een van de velen) waisaladup en dat eilandje staat op mijn verlanglijstje om te betreden en fotograferen. Maar dat is voor later. Eerst 20 nm varen en eindelijk weer zeilen ook al is het motorzeilen. Het schip ligt toch een stuk fijner.
....waaaaauw: green island...

Wat we nog niet weten is dat we nu het traditionele deel van Kuna Yala achter ons laten. We verlaten het minder welvarende maar ook minder toeristische deel van het eilandenrijk en betreden of liever gezegd bezeilen nu het drukkere toeristische deel van het land.
...onderweg met zicht op de bergen in het regenwoud...

Hier is het water blauwer en zijn de stranden witter en het stikt van kleine picture-perfect onbewoonde Palm eilandjes die als parels verspreid klaar liggen om te fotograferen of er je hangmat op te hangen.
...master mola maker: Venancio, we herkenden elkaar meteen...
WAISALADUP
Vanuit Green island nemen we de dinghy om onze eerste waisaladup te onderzoeken. Binnen een kwartier waren we het eiland rond en konden we nog even zwemmen en snorkelen voordat er weer een boot met toeristen zou arriveren.
...op een onbewoond ei-e-eiland...

...klein stukje met de dinghy...

...dobbertje op het zachte strand...

...kees, snorkel, kano...

...twee vrolijke vissers in een kano...