PANAMA

We zien op de weerberichten die we met de SSB radio binnenhalen dat er een slecht-weer-gebied met hoge golven aankomt en morgen zijn de golven maar (!) 1.80 m, van opzij (dat dan weer wel. De beslissing is snel genomen. We skippen de plannen die we voor het schattige eiland Chichime hadden gemaakt en gaan morgen vroeg op pad. Van Kuna Yala naar Panama.

De reis naar Linton bay marina is 45 nm en dat staat gemiddeld voor 9 uur varen. In plaats van het bezoek aan het eiland en zwemmen met de eerste dolfijn die we in dit gebied tegenkwamen, ga ik als een gek koken want ik ken dit weerbeeld met golven van opzij.
...dog island...

LEKKER ZEILEN
Zaterdag 14 maart 2020 staan we om 5:30 uur op en zijn we om 6:30 uur onderweg. Gisteravond alvast wat voorbereidingen getroffen dus lekker snel weg en toch goed ontbeten!
...van Chichime naar Linton, op de achtergrond zie je de bergen van het regenwoud...

We gaan als de brandweer, de eerste uren met 7 knopen en later niet onder de 5 met een gemiddelde van 12-17 knopen wind uit de meest gunstige hoek: 120 graden over stuurboord ( geen halve wind maar iets achterlijk) 
Golven van 180 zijn mij groot en hoog genoeg, ik moet er niet aan denken hoe de zee situatie er de komende dagen uit gaat zien. Maar gelukkig is de koers gemakkelijk (270 west) en de obstakels overzichtelijk en ver weg dus mag ik gaan chillen in mijn kooitje.
...de captain heeft er alle vertrouwen in...

En zo bereid ik me geestelijk voor op het landleven: ik moet weer kleren en schoenen aan en wat vaker mijn haar wassen.

LINTON BAY MARINA
Om 1300 uur arriveren we in een marina die geen antwoord geeft op onze radio oproepen, maar wel thuis geeft als wij op de deur kloppen.
We zijn in Panama... en niemand heeft iets gevraagd over onze gezondheid...

Niet verwacht maar hier ontmoeten we de "Dayak " inclusief halve bemanning weer.  Diny is ff naar NL en Marten doet bootklusjes. Hij kan ons mooi wegwijs maken in de buurt!
...deze mola heb ik uitgekozen om in de boot op te hangen...

Nu kunnen we weer verse groenten en fruit kopen aan een kar op de weg. Deze keer uit Nigaracua. Grappig: in Bonaire kochten we dat van Venezolanen en in de San Blas bij de handelaartjes uit Colombia. 
...eerste sunset in Linton Bay Marina...

Plannen maken, aanmelden voor de doorvaart van het kanaal, familie en vrienden contacten en ons weer verweren tegen de muggen en de no see ums.  Elk voordeel hep zun nadeel.

CORONA PANDEMIE 
Na 2 dagen in de haven breekt ook hier de corona-gekte definitief door en terecht. Kuna Yala is zowel over land als over zee afgesloten, we kunnen dus niet terug. Diny kan niet terug, de KLM verwacht dat het 2 maanden gaat duren. 
...op weg naar restaurant Casa X doorkruizen we de baai achter Marten van de Dayak aan. Zie je dat futuristische bouwwerk aan de zijkant van dat geankerde schip? Geen idee wanneer ze dat gebruiken...

De mogelijkheid van een doorvaart door het kanaal verandert per dag, het bier in de enige winkel hier is op... 
...Hans en Edina zitten met hun restaurant in de 
baai hiernaast en we kunnen hier heerlijk eten...

wij tellen onze voorraad, gaan uit eten, op Spaanse les, op fitness op afstand, studeren gitaar en kruisen onze vingers. 

Stay safe out there.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten