BRITISH VIRGIN ISLANDS

Na 10 happy lazy days in great harbour op Jost van Dyke plannen we het hijsen van de zeilen want ' we moeten verder, want we moeten door'.

LITTLE HARBOUR, JOST VAN DYKE
vrijdag 15 maart gaan we 3 km verderop in een kleine baai ( little harbour) liggen. Ankeren lukt in twee keer. Net als in great harbour ligt hier de kom vol met moorings en lig je achter anker een stuk verder van de kant richting open zee.

Het is een vreemde baai kwa wind en stroming. De wind is en blijft heel vlagerig en de boten liggen af en toe compleet gedraaid ten opzichte van elkaar.
...little harbour bay (rebel ligt rechts)...

We ankeren liever omdat het zeer onzeker is of een mooring van goede kwaliteit is en we volkomen op ons anker vertrouwen. Als een soort bonus scheelt het ons als ook nog eens 30 dollar per nacht. Tjingtjing. En dat kunnen we wel gebruiken want een biertje kost hier bijvoorbeeld in de winkel 2 dollar en in de self- service-bar ( populair concept hier) 5 dollar, een broodje hamburger is daar rustig 20 dollar. Bootschappen doen in de lokale supermarkt is gewoon twee keer zo kostbaar als in Nederland. Het zijn eilanden die alles moeten invoeren dus het is wel logisch. Het is wat het is.
...een van de iglo huisjes die ze hier na de 2 hurricanes neergezet hebben...

SANDY CAY, JOST VAN DYKE
Zaterdag 16 maart wordt een 'bijzondere dag':  het plan is overdag naar Sandy cay en overnachten in cane garden bay... maar alles loopt anders dan verwacht.

...DAT ziet er geweldig uit toch!...

's Morgens gaan we 2 nm verderop naar Sandy Cay: een picture perfect eilandje met mooie wandeling en lekker zwemwater... alleen te bereiken per dinghy als het rustig weer is... en dat is het helaas niet. Overal waar je hier nog palmbomen ziet staan kan je er gevoeglijk van uit gaan dat die nieuw geplant zijn na de 2 hurricanes van 2017.

CANE GARDEN BAY, TORTOLA
Deze baai kunnen ze beter een andere naam geven: rolly bay!😱
Het rolt hier bijna onverdraaglijk.
...uitzicht vanaf je ankerplaats ergens op de BVI...

We kunnen een tweede anker uitbrengen, maar vinden dat teveel gedoe. We proberen een truc met een tweede lijn aan het anker die de boot meer zijwaarts laat liggen. Bij gebrek aan wind in de baai werkt de truc niet, jammer want dit is een van de weinige baaien die op het noorden liggen ( mooie sunsets) , de muziek aan de wal klinkt verleidelijk en het water hier is super helder. Dan toch maar anker op.

SOPERS HOLE, TORTOLA
We gaan door naar Sopers hole, 4 nm verderop.

Onderweg genieten we van een bakstag windje, blauwe luchten witte wolken en heel veel witte zeiltjes. De maagden eilanden lijken net een groot bergachtig land totdat je dichterbij komt en de inlets, de baaien en passages ziet.
...mooi complex op het puntje...

Wauw wat een gribus hole, die van Sopers, de hele baai ligt vol met bezette moorings en overal wordt volop gebouwd. Het ruikt niet lekker, ziet er niet mooi uit en de sfeer is grimmig. Wegwezen.
...tis dat er een mooie blauwe lucht boven hangt ;))...

BRANDY WHINE BAY, TORTOLA
...onderweg naar brandywhine...

Onze vierde uitwijk vandaag is een hoefijzer vormige baai. Beetje spannend om binnen een rif te liggen maar het was wel mooi beschermd. En we lagen er alleen! Dus wel weer 's avonds de dinghy aan boord gehesen. O o o wat zijn we verstandig.
...komt even een buitje langs...
BLUFF BAY, TORTOLA
...klein cruiseschip met zeilen...

Zondag 17 maart zijn we na het ontbijt uitgevaren naar Bluff bay, in het noorden van Tortola.
Ankeren binnen het rif voelde niet zo comfortabel dus zijn we er net buiten gaan liggen. Snorkelend verkennen we het heldere warme water. Het anker zit goed ingegraven in het zand en bij het rif zien we veel dood koraal, gelukkig ook een heleboel nieuwe aangroei en maar bar weinig visjes.
...Rebel in Bluff bay met pelikaan op voorgrand...

...Kees maakt een uitstapje, let op de grote rotsblokken...

Kees loopt naar de andere kant van het eiland naar Trellisbay aan de voet van het vliegveld om te zien of dat interessant voor ons is... niet dus. We liggen hier wel mooi en lekker alleen omdat deze baai wat minder beschut is en geen bars of winkels kent: wij vinden het best!

SPANISH TOWN, VIRGIN GORDA
...de beschutte ingang van de marina...

Na een wilde winderige nacht weten we dat er nog een winderige dag volgt. Geen geschikte dag voor een ander apart klein baaitje zonder moorings. Dan gaan we maar 5 nm verderop naar de hoofdstad van Virgin Gorda, Spanish Town.
...sunset op de ankerplaats...

Dit is overigens de laatste plek waar we uit kunnen klaren voordat we naar Anguilla gaan.
Dit is ook de laatste plek waar een marina is waar we diesel en water kunnen tanken, dus zorgen we eerst dat we weer comfortabel vol zitten, doen we boodschappen en regelen we zaken op internet.
...er liggen ook drie tallships op de ankerplaats...

THE BATHS, VIRGIN GORDA
Dit mag je niet gemist hebben, het is prachtig, fantastisch en in de reviews zijn de superlatieven niet van de lucht. We zien de hele baai elke dag vol met catamarans liggen.
We stellen ons vertrek naar een volgende baai nog een dag uit om dit wonder te aanschouwen en betalen 3 dollar entree voor... niets.
Zo zie je maar, als je veel verwacht, kan het eigenlijk alleen maar tegenvallen.
Wat is het nou eigenlijk? Op Virgin Gorda zie je overal gigantisch grote brokken steen liggen. Veel vakantie huizen hebben er een in de tuin en als de architect een beetje zijn creativiteit mag botvieren bouwt hij er een huis of huisjescomplex kunstig omheen.
The baths is een verzameling van die vulkanische rotsblokken die samen wat leuke grotten en natuurlijke zwembaden vormen. Echt wel leuk... totdat je er voor in een rij van 100 meter voor moet staan voordat je een glimp van kan opvangen.
In Disney World word je nog geamuseerd terwijl je wacht en hier echt niet. Beetje teleurgesteld vertrekken we.

HET WEER IS DE LEIDRAAD
We hebben nog wat leuke baaitjes ( Savannah bay en Gun Creek) op ons lijstje staan en daarna willen we naar het laatste Virgin Eiland " Anegada" omdat dat een koraal eiland is. Heel anders dan de andere, vulkanische, eilanden van de British Virgin Islands.

Maar het weer en vooral de voorspelling ervan gooit roet in het eten. Door het opbouwend hoge druk gebied rond de Azoren ( zal wel mooi weer opleveren in NL) zal het hier de komende 10 of meer dagen behoorlijk  hard gaan waaien. Dat betekent nog 10 dagen of langer op Virgin Gorda. Dat lijkt ons een beetje lang.
... op elk eiland zien we ze, je kan maar beter ver op zee zitten...

We wikken en wegen en halen nog wat stroming en golfkaarten binnen.
Dan hakken we de knoop door: donderdag 21 maart gaan we zo vroeg mogelijk uitklaren en dan meteen op weg naar Anguilla. Tegen stroom en wind zo'n 24 tot 30 uur varen, schatten we in.

Dan missen we wel een paar, zo op het oog leuke, baaitjes... maar eigenlijk is alles wat we hier gezien en ervaren hebben voor 14 dagen wel meer dan genoeg. De fijnste baaien en marina's liggen vol met charter boten en dat bepaalt voor een belangrijk deel de sfeer. Het is wel gezellig maar voor ons een beetje TE.
...francis drake kanaal...

Achteraf was great harbour op jost van Dyke een superplek waar we al die tijd gewoon hadden moeten blijven ;)) maar om met Kees te spreken achteraf... kan je een koe in de kont kieken...

NAAR ANGUILLA
We klaren uit, wachten een half uur, vullen 5 formulieren in, betalen 75 cent en zijn klaar om te vertrekken. Eerst nog een kopje heerlijke koffie bij ons favoriete internet café " mister nice Guy" en de laatste 'windy' voorspellingen downloaden en dan op naar Anguilla.
...waarom makkelijk doen als het moeilijk kan;)...

1. Ja, allemaal leuk en aardig hoor, de Carib, maar ik heb belangrijker zaken te bespreken. Stuur me een berichtje per mail. (Van jullie heb ik alleen de parachutecase mail) . Ik wacht.