DEEP SEA MAGIC


...ostracod...

Het is donker. Eindelijk koelt het buiten af naar een prettige 28 graden. Als je je even in me verplaatst trek je je dunste T-shirt aan en ga je mee naar buiten.
Je neemt de muggen voor lief, smeert nog eens met deet en steekt een lokaal-beroemde Chinese antimugwierookspiraal aan. 

Neem een aangenaam wit wijntje in de hand, een ebook met de regenwulpen van Maarten 't Hart in de andere en een comfortboatseat onder de kont: dat is de perfecte Bonaire -driehoek -chill -afterdiner.
...in een Hema glaasje smaakt het echt niet minder...


Zachtjes dein je in de kuip van de Rebel met het geluid van brekende golfjes op de achtergrond. De zon is zojuist in no time ondergegaan. 

Opeens zijn er bubbels rond de boot... ik kijk wel even voor je naar beneden: er is licht onder water!
Niks engs, ik heb dat vaker gehoord en gezien. Waarschijnlijk zijn het nachtduikers op 'jacht' naar de ostracods of coralspawning.
...superleuk om de lichten en bubbels om je boot heen te zien en te horen...

Op dit 'openbare lichaam' van Nederland gebeuren namelijk soms zeer exotische dingen...

Het is een paar dagen na volle maan en dan komen precies 3 kwartier na zonsondergang - echt waar op de minuut af - gedurende 20 minuten ostracods (een soort plankton, in het Nederlands: mosselkreeftjes) vanuit de diepte omhoog naar het rif. 
De mannelijke ostracod kan enorm snel zwemmen en met zijn klieren een stof naar buiten spuiten om de vrouwtjes te lokken. 
Als deze stoffen zich met elkaar en het zuurstof in het zeewater mengen ontstaat er licht: bioluminecentie!
Het moet sprookjesachtig mooi zijn. 

Voor mijn duikniveau nog iets te hoog gegrepen, wellicht iets voor volgend jaar! Dan mag je mee naar beneden en neem ik mijn gopro mee.
...alsof het om trein-tijden gaat...

Ik zoek op wat ostracods zijn en waar die duikers naar komen kijken. Dan lees ik dat ze hun lamp niet mogen aandoen. Dus moet het licht dat ik onderwater zag van nachtduikers zijn die de 'coralspawning' komen  bewonderen ... ook al zoiets magisch om mee te maken:
Op een vaste tijd na volle maan, bij een redelijk exacte watertemperatuur bedrijven de harde koralen onder onze boot met elkaar de liefde. Miljoenen eitjes en spermaatjes zweven dan door het water en als je goed voorbereid bent kan jij er met je neus bovenoptussen zitten... als je wilt. 

Dat wil ik wel, maar nu doe ik het even met een filmpje van 'ocean today'.



4 opmerkingen: