RIA AROUSA

Na een hele zonnige dag Santiago de Compostella  verlaten we vrijdag 19 augustus gezegend de Ria de Muros om naar Ria Arousa te gaan: de grootste van de 4 Rias Baixas.

Ria Arousa staat bekend om haar milde klimaat ( toch 1 x de kachel aan gehad), de uitgestrekte witte stranden ( bij eb dus) de heerlijk verse schaal en schelpdieren ( overal zie je de viveiros) en het natuurschoon.
Inderdaad, als je hier vaart ruik je de hars van de pijnbomen en zelfs de zilt geurende  mistwolken prikkelen je neusgaten op aangename wijze.

Opvallend is ook dat er deze maand in elke stad wel een feestje gevierd wordt: met een luidruchtige zoetgeurende kermis voor de kinderen, doedelzak  groepjes en  dansende jongens in folkloristische kleding, bands voor de jeugd en om nul uur prachtig en professioneel vuurwerk voor het hele gezin.

CAMBADOS
De eerste Ankerplaats is Cambados, het hart van de Albarino wijn ( heerrrrrlijk droog en wit). Omdat we aan lagerwal in wind en klots liggen zoeken we de volgende dag een betere stek.

CARRIL
Ankerplaats 2 Carril is na exploratie van areo de Secada en  ensenada de san Xulian, die vanwege de harde aanlandige wind en dito klots afvallen: de beste optie. Op het nabijgelegen eilandje ila de Cortegada zien we een geschikt strandje om te BBQ'n met z'n 5 en. Verse sardientjes, 2 Cobbs, salade en koude witte wijn staan garant voor een zilte zwoele avond maaltijd. Helaas mochten we geen vuurtje stoken van de lokale sterke arm, dus
vertrekken we schoorvoetend en met medeneming van 2 brandende barbecues terug naar de boot. Dankzij de fantastische eigenschappen van de cobb hebben we geen rond gat in ons plastic bijbootje. En... Hebben we alsnog heerlijk verse zamborinas, sardientjes en zarza ( ofzoiets) op de Mi Dushi kunnen nuttigen.
Die avond krijgen we gratis een prachtige sunset inclusief vuurwerk kado! ( hadden we echt. Verdiend)
De volgende dag is chill: beetje lui liggen lezen, bezoek aan Carril, wind zakt eruit en het wordt zo bloed-ver-zie-kend heet dat Kees het niet erg vind om een nat pak te halen als hij tussen wal en dinghy belandt ( geen foto😜)
Op de boot wordt ondertussen alles uit de kast gehaald om de vliegenplaag buiten te houden!

CARAMINAL
De wind is gedraaid: Maandag 22 gaan we na het ontbijt anker op om 7 mijl verder om alsnog naar het aanlokkelijke Caraminal te vertrekken.
Onderweg genieten we van dolfijnen en bestuderen we het werk van de talloze viveiros (drijvende houten vlotten met vis - meestal mossel- teelt)  Tis hot hot hot. Dolfijnen zwemmen hier zelfs rond de geankerde Rebel!
We zwemmen naar het strand en zoeken en vinden de heerlijke schelpdieren die we van-de-week gegeten hebben...Beetje jammer is wel dat we ze terug moesten gooien in zee😜
s' Avonds proef ik voor het eerst "Queso con  membrillo " als toetje na het afscheidsdineetje van Liesbeth.
Dinsdag-morgen 23 augustus verlaten we Caraminal inclusief mi dushi in dichte mist om Liesbeth vlakbij de marina Vilagarcia de Arousa, op de trein naar het vliegveld van Santiago te kunnen zetten.
Dan is het hoog tijd voor schoonschip, motoronderhoud, internet, las werkzaamheden, wasserette en inkopen.
We plannen de volgende etappe naar de derde van de vier Ria's Baixas: Ria de Pontevedra.