COLOMBIA + ARUBA JULI 2022

Maandag 4 juli 2022

Terugblik op week 7 (27 juni - 3juli) van Panama naar Bonaire

We liggen nog steeds in Santa Marta, Colombia. Er komt een gebied met behoorlijk veel wind en regen aan, misschien wordt het een orkaan, dan krijgt hij de naam "Bonnie", naar verwachting is het meest heftige weer na 30 juni weer weg. Het is geen orkaan waar wij profijt van kunnen hebben bij een "oversteek"  naar Bonaire. Dus bereiden we ons voor op rotweer en meteen daarna plannen we een tripje naar het noorden.

Vrijdag 1 juli gaan we met de bus richting Palomino voor 3 dagen strand.

...op 26 juni zie je haar al aankomen...

...dit is wat er werkelijk gebeurde (bij de pijl is Santa Marta, Colombia)...

...dus gelukkig viel het allemaal nogal mee...

PALOMINO:
...als we 's middags in Santa Marta naar de bus toe lopen komen langs het prachtige gebouw van de bioscoop. Zie hier typisch straatbeeld...

...wat een luxe bus is dit!...

...hier is het paradijs...

...ik hou van de Caribische murals...

...eerste keer in Bitacora eten en Colombia gold proeven, niet vies!...

...ons hutje aan zee beloofd een ruimte van 5 vierkante meter met eettafel. Bij gebrek aan ruimte stond de eettafel buiten...

...ontbijt aan zee...

...de reden dat de eettafel buiten stond is dat er 4 bedden in het hutje stonden ( in de andere buitenruimte was een douche gemaakt waarbij de wc zodanig stevig tegen de wastafel leunde dat je die laatste alleen kon gebruiken als je hem van opzij benaderde  ..

...palomino is eigenlijk 1 lange straat van zand en kuilen vol water die loopt van de grote weg naar de zee. En aan die straat vind je ALLES wat je nodig hebt...

...op deze prachtige mural zie je ook een vertegenwoordiger van de arouac, gekleed zoals het hoort: helemaal in het wit met typische witte dophoed en tas die gedragen wordt over de schouder. Moeders dragen daarin hun baby...

Maandag 11 juli 2022

Terugblik op week 8 ( 4 - 10 juli) van Panama naar Bonaire

In Palomino maken we kennis met Joachim die een prachtige B&B runt. Veeeeel mooier en beter dan de Cabanas Sebastian waar wij aan het strand zitten. We boeken een reis naar de woestijn en het uiterste noodpuntje van Colombia en Zuid Amerika en boeken op de terugweg naar huis een nachtje bij Joachim in zijn casa Colibri.

De trip die wij gaan maken duurt 3 dagen in een off the road en 2 nachten slapen we in een hangmat of tegen extra betaling in een bed. Op het allerlaatste moment boeken we een bed en daar zijn we achteraf echt niet rouwig om. Met de taxi gaan we om 6 uur 'morgens naar Rio Hacha, het verzamelpunt. Van daaruit rijden we met 2 wagens ( naast ons is er ook een Colombiaans gezelschap van 2 families met kinderen, 2 chauffeurs en 1 gids)

Deze trip voert ons van Rio Hacha naar Manaure (zoutpannen), naar Uribia ( de hoofdstad van de provincie via play de pilon de azucar tot aan Cabo de la Vela waar we de eerste nacht zullen doorbrengen. Je snapt niet hoe ze het voor elkaar krijgen in deze woestenij maar er zijn op onze route die zeer punctueel verloopt, altijd wel hotels en restaurants te vinden waar we kunnen chillen en naar de wc kunnen.

...we zijn in Zuid Amerika...
...om precies te zijn in Colombia, onze trip gaat naar de noordelijke provincie Guajira...

...een overzicht van waar de Rebel ligt en waar we nu zijn en waar we straks naar toe gaan...

...foto van de zoutpannen in de ene richting...

....zoutpannen vanaf de andere kant gezien...

... bij de zoutpannen. achter ons de wc waar je voor 1000 peso's naar binnen mag ( 1000 peso's is een kwartje)...

...op het suiker strand...

...woest...

...hola, zit je lekker voorin?....

...welkom in Uribia de hoofdstad van de inheemsen (de wayuu noemen Uribia: Ichitki) ...

...illegaal tanken, als tie maar vol zit : onze chauffeurs rochelen alles...

...aan lange tafels, samen eten...

...eten onderweg was elke dag zo'n beetje hetzelfde maar prima te nassen...

...garnalen rijst met sla en gebakken banaan...

La Guajira = Het land van de wayuu

Daar  ( na Uribia) vind je bij elk dorp dat aan de weg ligt een touw of ketting over de weg. Die gaat pas weg als je betaalt. Je kan betalen met geld, maar ook met snoep of water of wat je ook maar wilt weggeven. Bij sommige roadblocks wordt iets verkocht (cactus vrucht, armbandjes, garnalen)
We hebben in totaal in deze 2 dagen ruim 200 roadblocks gehad.

...de heilige berg, pilon de azucar, beklommen...

...bovenop de pilon de azucar...

...ons schattige huisje in Cabo de la vela...

De volgende dag vervolgen wij onze trip naar het uiterst noordelijke puntje van Zuid Amerika ( las Gallinas) Bij de vuurtoren kijken we naar de sunset. Maar eerst gaan we langs de duinen van Taroa. We eten en slapen in een prachtig complex aan de Bahia de hondita. We nemen de hele kust goed in ons op...straks varen we hier langs!

...mooie slaapplaats Bahia hondita...

...op deze foto van tegemoetkomend verkeer kun je goed zien hoe een roadblock eruit ziet...

...zo droog als het eruit ziet moet je voorzichtig lopen omdat je anders door de onderliggende modder onderuit gaat...

...inmense vlakte...

...menselijk roadblock`:meestal jong maar soms ook oud...

...onze mede reizigers ...

...de vuurtoren van Las Gallinas...

...cactus bos...

...pilon de azucar...

...sunset aan de noordkust...

...dit windmolenpark staat hier niet voor niets: het waait hier bijna altijd flink...

...Kees bovenop het duin in Taroa...

...vergezicht...

...overnachting plek in Bahia hondita....

....alleen maar land en lucht...

...een modderveld waardoor we om moeten rijden....

Roadblocks impressie van de terug weg, waarbij we veel foto's van Daniel gebruiken.

de derde dag hebben we bijna alleen maar terug gereden. Zo'n 600 km afgelegd.
Bij terugkomst in Rio Hacha de bustaxi naar Palomino genomen waar we net op tijd teug waren om te genieten van een diner bij Bitacora en een biertje bij Joachim en lekker slapen natuurlijk.
...bitacora binnen...

...B&B van Joachim: casa de colibri...

...bitacora menu...

...onderweg naar Santa Marta in de bus kregen we controle. Alles tassen werden minutieus onderzocht...

...terug thuis...

Maandag 18 juli 2022

Terugblik op week 9  ( 11 - 17 juli) van Panama naar Bonaire

Maandag 11 juli zien we nog geen weather window maar nemen we ons voor alle voorbereidingen in gang te zetten, zodat we snel kunnen handelen. We gooien de diesel tanks vol, doen zoveel mogelijk bootschappen, lunchen met Rienk, zwaaien Hans en Anja uit ( die gaan naar de San Blas Eilanden in Panama) maken de boot schoon en plannen een afspraak met onze woestijn gids Luis want die schijnt in een van de flats achter de marina te wonen met zijn ouders.

...extra diesel tanken...

...peut steiger...

...alle tanks zitten vol met diesel: de Rebel is bijna klaar om te vertrekken...

...afscheidsetentje met hans en Anja bij mientras...

...de binnen-trap is buiten; hoi Anja...

...geen licht maar wel lekker eten...

...lieve vrienden veel plezier in de San Blas en tot ziens op Bonaire deze winter...

Maandag 25 juli 2022

Terugblik op week 10  ( 18 - 24 juli) van Panama naar Bonaire

We zien een weergaatje op zondag 24 juli dus werken we naar die datum toe. Ondertussen zien we Luis weer en maken kennis met zijn ouders Gloria (81) en Alfonso (89) Het klikt enorm met deze twee voormalige advocaten uit Bogota die nu in een comfortabel flatje wonen met uitzicht op zee en de sunset. Ook maken we kennis met de kinderen van Luis die hier op vakantie komen.

...trees in het monument van Simon Bolivar...

...3 generaties van de familie Flores bij ons op de boot: que alegria...

...met Luis en zijn ouders in het park bij

...uitnodiging concert op quinta De San Pedro (de plaats/ het huis  waar hij overleed) ter nagedachtenis aan de geboortedag...

...erehaag bij monument van Bolivar...

...samen met de schatjes op de steiger...

...tegenbezoek op de boot...

...thuis bij Gloria en Alfonso...

Onze medezeiler Rienk van de Molen heeft zijn bestemming gevonden. Als het aan hem ligt verkoopt hij zijn boot, begint hij een restaurant en vestigt hij zich in Santa Marta met een van de vele mooie vrouwen die om zijn hand dingen. We gunnen het hem van harte. Hoe mooi is het om onderweg je droom te vinden.

...mocht je ooit in Santa Marta verzeild raken zoek hem dan op in zijn nieuwe tent: Mucho Gusto...

Maandag 1 augustus 2022

Terugblik op week 11  ( 25 - 31 juli) van Panama naar Bonaire

Van santa marta naar aruba. Dit reisverslag van 3 dagen is eigenlijk alleen interessant voor zeilers, dus sla het gerust over. Onze voorbereiding was het een leerproces: met haken en ogen dus en dus ook heel leerzaam. Start was 6 uur zondagmorgen in Santa Marta.

...bye bye Santa Marta...

Wanneer

Wat de beste tijd is om “over te steken” konden we niet echt goed in de boeken of op internet vinden. Ik geloof dat eind van het jaar geld als beste tijd, nov dec ofzo.

Uiteindelijk hebben we het meeste baat gehad bij het gezonde verstand en een zeer ervaren zeiler die de lokale omstandigheden kent. (Hans bedankt)

...twas wel erg donker hoor 's nachts...

Zeil of motor

De trip van Santa Marta Colombia naar Bonaire is praktisch nooit normaal zeilend te bereiken. Daar heb je niet genoeg tijd voor: de windvelden met meer dan 35 kts bij de kapen volgen zich te snel op. Daarom zijn we ook geswitcht van een 5 naar 3 dagen window.

Dus hebben we gezorgd genoeg diesel bij ons te hebben waarmee we in principe de hele rit zouden kunnen volbrengen. Daarbij rekenen we 80 uur bij een snelheid van 3,5 kt gemiddeld. ( twas uiteindelijk: 70 uur)

Tijdens de reis hebben we 2 x diesel uit kannen bijgetankt. Het moet dan wel heel rustig weer zijn en anders gaan we bijliggen.

Zeilen heeft de voorkeur voor mens en boot, dus hebben we gezorgd dat we een weather window hebben waarbij dat ook kan qua tijd.

...diesel bijvullen onderweg...

Wind

We gingen aanvankelijk uit van een weather window dat lijkt op reversed winds die we eerder op de ABC hebben meegemaakt. Daarbij komt een zich ontwikkelende orkaan vlak langs de bovenwindse eilanden, waardoor een verstoring in de oostelijke stroming veroorzaakt wordt. Maar ondanks voorspellingen dat dit een zeer actief orkaan seizoen zou worden ( juni - december) merkten we daar in de eerste 2 maanden bar weinig van. En de eerste serieuze ( bonnie) kwam met de oostelijke stroom mee, maar TE snel en TE dichtbij voor ons om veilig iets te ondernemen.

...sunset...

Na 2 maanden wachten, wikken en kijken gooien we het roer om. Met de hulp van Hans en Anja van de “flyer” beantwoorden we de vraag indien geen reversed winds wat dan? We keken niet meer naar een moment van wind-mee, maar van zo min mogelijk wind-tegen en daarbij hakten we de reis in twee door eerst naar Aruba te gaan. DAT gaf een heel andere kijk op de trip en daarmee zagen we meteen het eerste gat al met 2 dagen verschijnen. Dat was voldoende om vol gas te geven en de boot in no time compleet gereed te maken zodat we op een termijn van 5 dagen met gemak zouden kunnen vertrekken. En zo geschiedde.

...we hebben kunnen zeilen en dat was meteen zooooo heerlijk rustig...

De planning

We keken naar de golfhoogte, de windvlagen en de stroming in de app “windy” en die klopte in grote lijnen trouwens best goed! De kapen zijn meestal een ander verhaal maar die wind is ook goed te zien. Je kan echter niet rekenen op de juiste tijd en ook niet precies op de goede plaats, maar als je een marge neemt komt het goed.

Algemeen hebben we geprobeerd de windvlagen bij de kapen zo laag mogelijk te hebben. Het grootste deel van de reis voeren we in half ‘groen’ half ‘oranje’ wind.

Waarbij ons opviel hoe snel windgolven zich opbouwen maar ook weg zijn. Soms duurde het maar een uurtje was de wind weg en daarna de golven ook.

Onze eerste kaap boven Santa Marta gaf nog aardig wat wind wat een paar uur daarvoor weg had moeten zijn... Niet dus, sorry iets vertraagd 😜. Naja het was kortstondig laten we maar zeggen.

... een van de eerste planningen...

Stroming en golfhoogte

Vwb de stroming hielden we de route zoveel mogelijk dichtbij bij land aan, tenzij er sprake was van aanlandige wind. En daar ( van tegenstroom) hebben we pas bij Aruba daadwerkelijk iets serieus van gemerkt.

Daarmee ( deze routering) hadden we ook meteen de golfhoogte getackeld. In z’n algemeenheid kan je wel zeggen dat het water van santa marta tot cabo de la vela normaal aanvoelt en de zee boven de kaap tot aan Aruba nogal klotsend en warrig is.

...overzicht stromings patroon (is alleen op 3 dagen te zien)...

Licht en vocht

We hebben geen rekening gehouden met het maanlicht. Dat kan in geval van panne toch wel erg fijn zijn. Maar we wilden niet langer wachten.

We hebben overigens een droge tocht gehad. Wel veel zout door de gangboorden maar geen regen. Totdat we 15 nm voor Aruba 2 squalls over ons heen krijgen 😎 Da’s perfect geregeld dus: is de boot meteen zoet afgespoeld!

...Quarantaine vlag en gasten vlag hijsen, altijd goed kijken of hij niet op z'n kop zit...

Potten

Zit je in de buurt van land dan kun je ook vissers, visnetten en kreeftenpotten verwachten. We zijn nergens in verstrikt geraakt maar we hebben wel mazzel gehad, dat is zeker. Tot 15 nm uit de kust op meer dan 50 m diepte kwamen we ze tegen. We hebben verder al met al 3 kleine vissersbootjes gezien.

...klassieker onderweg. Ben blij met deze wacht...

Venezuela en eventuele piraten?

We wilden voor de zekerheid helemaal buitenom varen maar de “flyer” crew heeft dat uit ons hoofd gepraat: “ in dat stuk zee wordt zoveel gepatrouilleerd door NL, CO en VE kustwacht cq marine dat het misschien wel het veiligste stukje Caribische zee is”

Dus pakken wij vanaf het noordelijkste puntje ‘punta Gallinas’ ( zou ik vertalen als kippekontje) een rechtstreekse koers naar Barcadera haven Aruba waar je eerst moet inchecken bij immigration en douane voordat je naar Oranjestad kan gaan.

Zeeziek

We zijn niet zeeziek geweest in de betekenis van ziek = kotsen, Trees had de meeste last en moest voortdurend vechten tegen misselijkheid. Kees veel minder maar helemaal 100% was ook hij niet.

Militaire marine en kustwacht basis VE

Halverwege het laatste stuk van de route komen we langs een paar rotsen ze heten “de archipel van de monniken” en zijn Venezolaans grondgebied. We zien zelfs een vuurtoren. Nieuwsgierig als we zijn ( we liggen gunstig in ons tijd schema) varen we er even langs met het idee dat het wel onbewoond zal zijn, alleen even kijken en misschien naar de vuurtorenwachter zwaaien.

...Daar is de pukkel met de vuurtoren...

...deze vuurtoren...

...de Rebel aan de klots kade...

We worden opgeroepen in het Spaans en als we netjes vragen of we even binnen mogen komen krijgen we een enthousiast yes yes yes te horen. We zitten goed in de tijd, dus varen we met plezier een klein beetje om en spenderen graag een uurtje in een onbekende haven. Het blijkt een marine post en kustwacht van Venezuela. Er bivakkeren gedurende een maand 8 jonge mannen die een verzetje van een zeilboot wel geinig vinden. We hebben nog wel wat lekkers voor ze aan boord. Kees krijgt een rondleiding en Trees gaat snel iets eten. Als we verder reizen zijn we allebei helemaal weer kiplekker, dus dat was een goed besteedde omweg!

ARUBA
Woensdag ochtend vroeg komen we bij Aruba aan. We krijgen 15 nm uit de kust nog even 2 squalls over ons heen. Dat is spannend omdat het opeens heel hard kan waaien, maar we zijn er toch wel blij mee. De hele boot is meteen zoet afgespoeld. We klaren in bij Barcadera en varen dan met 4 kts stroom mee naar renaissance marina die nu windkreek marina heet.

...de vogeltjes zijn niet bang...

...ze komen gewoon aan boord en als er buiten niets te eten staat komen ze bij de ingang naar binnen kijken...

...de palmen rond de marina zijn de eye catcher...

...kees had tijd om te spelen (dat zegt iets over hoe chill het was) ...

...niet gek voor een eerste gezicht...

NAAR BONAIRE
Eigenlijk hadden we meteen door moeten varen om het mooiste weather window te krijgen maar een paar dagen rust is ook wel fijn. Het volgende "gaatje' zien we dinsdag 3 augustus. We vertrekken vroeg in de ochtend want we moeten eerst langs immigration en douane in Barcadera. We verwachtten woensdag middag in Bonaire te arriveren en hopen (!! duim voor ons) op een plekje aan een mooring (het mooiste plekje op Bonaire). Nog wat plaatjes van 5 dagen Aruba.

...zie je ons liggen?...

...laatste avond in de haven...

...tis een pittig tochtje, maar...

...plan...

...geweldig beeld in de tuin van een villa onderweg...

...mural...

...als Kees tijd neemt om gitaar te spelen is hij chill...

...boat view sunset...

...krab eten?...

...voor de Oceanis langs varen...