Maandag 2 mei 2022
terugblik op week 4
rondreis Panama - Curaçao - Nederland - Zweden- Nederland - Panama
Deze week gaan we een paar dagen naar Zweden, naar de broer van Kees. Samen met M&M pakken we het vliegtuig richting Kopenhagen waar we door Dolf worden opgehaald. Het plan was om Jonatan te bezoeken in Malmö maar de hele familie is op pad dus rijden we door naar het vakantie huisje van Dolf en Anita. Altijd fijn op het Zweedse platteland en heeeerlijk eten!
Terug gaan we met de trein, de plane en de trein.
Elke vrije minuut in het chaletje besteden we aan lekker tuinieren en de hernieuwde kennismaking met de verschillende buren.
We ontvangen regelmatig bezoek ( George Shilada, Kem en Juna) en gaan zelf ook op bezoek: naar Dineke en Maarten bijvoorbeeld in hun nieuwe huis in Callantsoog, samen met Marco zitten we daar om 11 uur ‘s morgens aan de champagne 🍾.
Samen met logeetjes Cato lekker eten en bijpraten en aansluitend besteden we het weekend in Almere / lelystad met Akke en Henri en vervolgens in Deventer bij Inge & Uul en de boyz. Tussendoor wel effe Luxueus overnacht aan de IJssel met zicht op de oude stad.
Maandag 9 mei
terugblik op week 5
rondreis Panama - Curaçao - Nederland - Zweden- Nederland - Panama
Deze week staat in het teken van laatste klusjes en afscheid nemen. Kees doet nog een rondje NL daar ziet hij ook Ab en Wil en zaterdag 7 mei vliegen we terug naar Panama. Zonder enig noemenswaardig oponthoud arriveren we met de taxi de volgende dag 8 mei savonds laat in Linton Bay Marina. De bar is net gesloten en de band net naar huis. Maar Marten en Diny hebben op ons gewacht met een koud biertje. ❤️ zooo lief!
Maandag 16 mei
terugblik op week 1 van Panama naar Bonaire
Meteen op maandag de 9 de mei zien we al een mooi weergaatje om richting Bonaire te zeilen. In no time zijn we er klaar voor. Hello goodbye met Marten en Diny, eten koken voor onderweg en de zarpe naar santa marta regelen. Dinsdag ochtend 10 mei zijn we al vroeg weg. Maar of de duvel ermee speelt houdt de motor er wederom mee op. We zijn 4 uur ( met wind mee) verwijderd van de haven als we besluiten terug te keren. Het duurt met kruisen tot in de late avond uurtjes voordat we terug zijn. Het laatste stukje valt de wind helemaal weg en krijgen we een sleepie van het rib van de Panamese mariniers. Ook Marten en Diny leven mee. de ochtend van woensdag 11 mei wachten we gelaten af tot Picolino klaar is met zijn reguliere klus en tijd heeft on naar de motor te kijken. Hij denkt dat het valse lucht in het systeem is en laat Kees zien hij dat onderweg, als de motor begint te sputteren, zelf op kan lossen. Een andere mogelijkheid zoals alg in het systeem lijkt niet erg waarschijnlijk, gelukkig!
Vol goede moed vertrekken we meteen weer richting santa marta want het weergaatje is er nog net. Nu geen foto's meer van vrolijke afvaarten.
Donderdag 12 mei krijgt de motor weer kuren, maar Kees krijgt hem onderweg met de picolino-truc weer aan de praat.
In de nacht op vrijdag de 13de begint het gedonder weer. In de loop van de dag wordt het erger. Nu krijgt Kees de boel ook niet meer met ontluchten aan de praat.
Soms is er wind en kunnen we zeilen maar we weten dat we de motor in de rest van de reis enorm veel nodig zullen hebben.
Na een paar uur uitproberen besluiten we uit te wijken naar Cartagena. Daar zijn de autoriteiten niet echt blij mee, maar het is nodig. We zeilen kruisend tegen de wind in terug ( we waren al 20 nm verder) en voor het laatste deel van de reis, net als de wind eruit zakt en we de haven moeten binnenvaren, heeft Kees (DE handy man) een slimme constructie in elkaar gezet… een ge-wel-dig binnenkomertje...
Niet zo een als wij in 2017 gebruikten, toen wij met een kruislings aangelijnde dinghy de haven van puerto calero op Lanzarote binnenvoeren... neeee het moest anders want het probleem is anders. Oplossing : een diesel tank van 20 liter vastgemaakt aan de wc deur met een slangetje direct in de motor! DAT deed het goed.
In de ‘marina de pesca ‘ worden we meteen snel geholpen, binnen no time staat een diesel monteur op de stoep en is een immigration agent geregeld. De autoriteiten zijn er ook snel bij: diezelfde avond zit een gepensioneerde marinier met opschrijfboekje bij ons in de kuip en neemt een intensief verhoor af. Was het nodig om uit te wijken of was het een smoes om het land illegaal in te komen. En als het echt nodig was, kan dan de binnenhaven van Cartagena vervuild raken? Wie is de monteur en wat is zijn telefoonnummer en waarom komt hij pas dinsdag het probleem verhelpen? Heel terecht allemaal natuurlijk, maar we hebben gelukkig overal antwoord op, pfff.
Het weekend gebruiken we om op te ruimen, de geleden schade te inventariseren en op te lossen, bij te slapen, vers eten te halen, een simkaart van Claro te scoren en de omgeving te verkennen. Ondertussen houden we het weer in de gaten om het eerste de beste gaatje naar Santa Marta alsnog te pakken.
Maandag 23 mei
terugblik op week 2 van Panama naar Bonaire
Maandag 16 mei liggen we in de marina de pesca in cartagena. We zitten met een motor probleem dat nog steeds niet duidelijk is en nog steeds niet is opgelost. Daarnaast hebben we ‘iets’ kapot aan de aanhechting van de gennaker en tot overmaat van ramp scheidt ook de koelkast er mee uit.
Trees vind het bootleven niet zo romantisch meer. Er zijn teveel problemen waar zij, ook in haar fantasie, geen kant -en -klare oplossing voor kan bedenken. Kees’ brein daarentegen werkt op volle toeren en een voor een worden de issues waar hij mee aan de slag kan aangepakt en opgelost.
De koelkast pomp wordt uit elkaar gehaald, alle filters schoon gemaakt en als er zelfs met doorblazen geen beweging in te krijgen is haalt hij er een duiker bij die in de haven bezig is, om de uitlaat van de koelkast te ontdoen van vuil, gruis of schelpen or whatever… als de duiker eenmaal het juiste gat gevonden heeft is de boosdoener snel gevonden: een complete plastic zak verstopte de waterinlaat van onze watergekoelde koelkast. 😵💫.
Dan hijst Trees Kees in de mast om het issue met de gennaker te bestuderen. Gelukkig is dat minder ernstig dan verwacht en dus ook snel opgelost. Pfff.
De volvo mechanicien zorgt dinsdag ook voor opluchting als blijkt dat oud vuil ( van voor onze tijd waarschijnlijk al) door de tank blijkt te zweven en de toevoer verstopt. We doen een diesel schoonmaak aktie die we bij gebrek aan een mangat regelmatig zullen moeten herhalen. Maar we weten wat het is en hoe we het, desnoods tijdens het varen, moeten oplossen mocht het probleem zich weer voordoen. Pfff
Woensdag regelen we alles met de autoriteiten en de immigration man David want we hebben voor santa marta weer een nieuwe zarpe nodig.
Donderdag zijn we weer onderweg en vrijdag de 20ste komen we, precies een week later, in Santa Marta aan. Het weer bleek minder dan verwacht. We hebben pittige wind gehad vooral bij de kaap van Barranquilla (ipv 9 waren het 29 knopen) We hebben zo snel mogelijk doorgevaren om nog bij daglicht al het vuil dat uit de rivier de Magdalena naar buiten stroomt te kunnen zien en ontwijken. Dat is heel goed gegaan op 1 grote boomstam na, die we vol op de kop kregen en die onze snelheidsmeter een fatale klap meegaf. Niet zo’n belangrijke meter gelukkig maar wel vervelend voor de klussenlijst van Kees!
Maandag 30 mei
terugblik op week 3 van Panama naar Bonaire
Vanaf vrijdag 20 mei liggen we in de marina van santa marta. We liggen te wachten op een mooi weergat om de ‘hoek om te gaan’ naar Aruba, Curaçao en liefst Bonaire. Dit is een trip die onder normale zeil omstandigheden ongeveer 3 dagen in beslag zou nemen.
Wat niet normaal is aan dit traject: enorm veel tegenwind, enorm sterke tegenstroom en flinke golven.
Onder standaard omstandigheden kunnen wij er zeilend met de motor bij niet eens tegenin komen. We wachten dus een bijzonder weer fenomeen af: reversed winds!
Soms, als er een orkaan op de atlantische oceaan langskomt, kan de sterke tegenwind uitdoven en soms zelfs mee gaan naar het oosten… 🤩… DAT willen wij. Daar hebben we alleen geduld voor nodig. We zitten in de goede tijd van het jaar!
Ondertussen socializen we met de zeilers om ons heen.
Bereiden we ons voor op het laatste deel van de barre tocht naar Bonaire,
vervangen we de accu’s ( na 16 jaar trouwe dienst hebben onze AGM accu’s nu eindelijk de geest gegeven), doet Kees preventief onderhoud aan de stuurkolom en de besturing van de wind-stuur-inrichting Trees doet hand-en-span diensten, vult de boot met proviand en doet aan preventief kakkerlakken ontmoediging beleid.
Door BZ worden we erop attent gemaakt: 29 mei zijn de presidentsverkiezingen en 19 juni is de beslissende dag voor de laatste twee kandidaten. Als er door een van de partijen geprotesteerd wordt over de uitslag kunnen opstootjes verwacht worden. In het hele land is het hele weekend een alcohol verbod afgekondigd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten