MEI 2022 RONDREIS NL EN VERTREK UIT PANAMA

Maandag 2 mei 2022

terugblik op week 4

rondreis Panama - Curaçao - Nederland - Zweden- Nederland - Panama

Deze week gaan we een paar dagen naar Zweden, naar de broer van Kees. Samen met M&M pakken we het vliegtuig richting Kopenhagen waar we door Dolf worden opgehaald. Het plan was om Jonatan te bezoeken in Malmö maar de hele familie is op pad dus rijden we door naar het vakantie huisje van Dolf en Anita. Altijd fijn op het Zweedse platteland en heeeerlijk eten!

Terug gaan we met de trein, de plane en de trein.

...in geval van nood is er altijd nog sushiiiiii...

Als we terug thuis zijn in het chaletje is er weer een family diner gepland!

Elke vrije minuut in het chaletje besteden we aan lekker tuinieren en de hernieuwde kennismaking met de verschillende buren.

We ontvangen regelmatig bezoek ( George Shilada, Kem en Juna) en gaan zelf ook op bezoek: naar Dineke en Maarten bijvoorbeeld in hun nieuwe huis in Callantsoog, samen met Marco zitten we daar om 11 uur ‘s morgens aan de champagne 🍾.

...smaakt altijd goed, zeker om 11 uur 's morgens...

...voor de attente kijker: dit zijn de schoenen van Kem, zij komt liever niet op de foto...

Samen met logeetjes Cato lekker eten en bijpraten en aansluitend besteden we het weekend in Almere / lelystad met Akke en Henri en vervolgens in Deventer bij Inge & Uul en de boyz. Tussendoor wel effe Luxueus overnacht aan de IJssel met zicht op de oude stad.

...Deventer binnenstad...

...strak ontbijtje...

...IJssel hotel...

...mega grote sushi schaal...

...stelletje knappe kerels...

foto's van Zweden:
...vliegvelden = wachten...

...van Kopenhagen naar Malmo is maar een kippendje...

...als we op de terugweg over DE brug rijden in de trein
zien we in de verte op de rede van Malmo John Giezen liggen in zijn boot ...

...selfie met de torsies: twas gezellig!...

...chillen in de Zweedse zon...

...laatste nest van Asta...

...asta...

...zelf naar binnen klimmen via de kont...

...voor het eerst met Noorse Airline...

...ook mooi...

...twas wel frisjes in Zweden...

...het verstilde meer was net nog iets te koud om te zwemmen...

Maandag 9 mei

terugblik op week 5

rondreis Panama - Curaçao - Nederland - Zweden- Nederland - Panama

Deze week staat in het teken van laatste klusjes en afscheid nemen. Kees doet nog een rondje NL daar ziet hij ook Ab en Wil en zaterdag 7 mei vliegen we terug naar Panama. Zonder enig noemenswaardig oponthoud arriveren we met de taxi de volgende dag 8 mei savonds laat in Linton Bay Marina. De bar is net gesloten en de band net naar huis. Maar Marten en Diny hebben op ons gewacht met een koud biertje. ❤️ zooo lief!

... dag huis, dag tuin...

...kiwi, nooit meer...

...we zijn er bijna na ongeveer 11 uur vliegen...

...terug in Panama, ook op Polarsteps bijgewerkt...

...jaaaaaa tot en met donderdag goede wind naar het noorden...

Maandag 16 mei

terugblik op week 1 van Panama naar Bonaire

Meteen op maandag de 9 de mei zien we al een mooi weergaatje om richting Bonaire te zeilen. In no time zijn we er klaar voor. Hello goodbye met Marten en Diny, eten koken voor onderweg en de zarpe naar santa marta regelen. Dinsdag ochtend 10 mei zijn we al vroeg weg. Maar of de duvel ermee speelt houdt de motor er wederom mee op. We zijn 4 uur ( met wind mee) verwijderd van de haven als we besluiten terug te keren. Het duurt met kruisen tot in de late avond uurtjes voordat we terug zijn. Het laatste stukje valt de wind helemaal weg en krijgen we een sleepie van het rib van de Panamese mariniers. Ook Marten en Diny leven mee.  de ochtend van woensdag 11 mei wachten we gelaten af tot Picolino klaar is met zijn reguliere klus en tijd heeft on naar de motor te kijken. Hij denkt dat het valse lucht in het systeem is en laat Kees zien hij dat onderweg, als de motor begint te sputteren, zelf op kan lossen. Een andere mogelijkheid zoals alg in het systeem lijkt niet erg waarschijnlijk, gelukkig!

...nu nog een vrolijk vertrek...

...moeizaam terug zien te komen....

...laatste stukje binnengesleept door de mariniers...

...de volgende morgen: klussen met Picolino...

Vol goede moed vertrekken we meteen weer richting santa marta want het weergaatje is er nog net. Nu geen foto's meer van vrolijke afvaarten.

Donderdag 12 mei krijgt de motor weer kuren, maar Kees krijgt hem onderweg met de picolino-truc weer aan de praat.

In de nacht op vrijdag de 13de begint het gedonder weer. In de loop van de dag wordt het erger. Nu krijgt Kees de boel ook niet meer met ontluchten aan de praat.

Soms is er wind en kunnen we zeilen maar we weten dat we de motor in de rest van de reis enorm veel nodig zullen hebben.

...mooie sunset onderweg...

...velden vol sargassum, een TE welig tierende wiersoort...

...zonder motor met weinig wind gaat natuurlijk de genaker omhoog,
maar bij een forse windvlaag knapte er "iets" bovenin
en konden we er niet meer mee varen maar ook niet naar beneden halen...

...de skyline van Cartagena...

Na een paar uur uitproberen besluiten we uit te wijken naar Cartagena. Daar zijn de autoriteiten niet echt blij mee, maar het is nodig. We zeilen kruisend tegen de wind in terug ( we waren al 20 nm verder) en voor het laatste deel van de reis, net als de wind eruit zakt en we de haven moeten binnenvaren, heeft Kees (DE handy man) een slimme constructie in elkaar gezet… een ge-wel-dig binnenkomertje...

...de slimme constructie van Kees, waarmee we vrijdag de 13e Cartagena binnen gekomen zijn...

Niet zo een als wij in 2017 gebruikten, toen wij met een kruislings aangelijnde dinghy de haven van puerto calero op Lanzarote binnenvoeren... neeee het moest anders want het probleem is anders. Oplossing : een diesel tank van 20 liter vastgemaakt aan de wc deur met een slangetje direct in de motor! DAT deed het goed.

In de ‘marina de pesca ‘ worden we meteen snel geholpen, binnen no time staat een diesel monteur op de stoep en is een immigration agent geregeld. De autoriteiten zijn er ook snel bij: diezelfde avond zit een gepensioneerde marinier met opschrijfboekje bij ons in de kuip en neemt een intensief verhoor af. Was het nodig om uit te wijken of was het een smoes om het land illegaal in te komen. En als het echt nodig was, kan dan de binnenhaven van Cartagena vervuild raken? Wie is de monteur en wat is zijn telefoonnummer en waarom komt hij pas dinsdag het probleem verhelpen? Heel terecht allemaal natuurlijk, maar we hebben gelukkig overal antwoord op, pfff.

...op polarsteps is onze route met uitwijk goed te zien...

....ons uitzicht bij nacht...

...onze plek in de marina de pesca....

...altijd even onverstoorbaar ( gelukkig)
"wel genieten van het feit dat de motor het doet he"...

Het weekend gebruiken we om op te ruimen, de geleden schade te inventariseren en op te lossen, bij te slapen, vers eten te halen, een simkaart van Claro te scoren en de omgeving te verkennen. Ondertussen houden we het weer in de gaten om het eerste de beste gaatje naar Santa Marta alsnog te pakken.

Maandag 23 mei

terugblik op week 2 van Panama naar Bonaire

Maandag 16 mei liggen we in de marina de pesca in cartagena. We zitten met een motor probleem dat nog steeds niet duidelijk is en nog steeds niet is opgelost. Daarnaast hebben we ‘iets’ kapot aan de aanhechting van de gennaker en tot overmaat van ramp scheidt ook de koelkast er mee uit.

...In de haven de mast in om het issue met de genaker te bekijken.
Was gelukkig snel opgelost...

Trees vind het bootleven niet zo romantisch meer. Er zijn teveel problemen waar zij, ook in haar fantasie, geen kant -en -klare oplossing voor kan bedenken. Kees’ brein daarentegen werkt op volle toeren en een voor een worden de issues waar hij mee aan de slag kan aangepakt en opgelost.

...DAT was het genaker euvel...

...super lekker gegeten in marina de pesca...

...kees ook ;)...

De koelkast pomp wordt uit elkaar gehaald, alle filters schoon gemaakt en als er zelfs met doorblazen geen beweging in te krijgen is haalt hij er een duiker bij die in de haven bezig is, om de uitlaat van de koelkast te ontdoen van vuil, gruis of schelpen or whatever… als de duiker eenmaal het juiste gat gevonden heeft is de boosdoener snel gevonden: een complete plastic zak verstopte de waterinlaat van onze watergekoelde koelkast. 😵‍💫.

...de ellende die zo'n lullig zakje kan aanrichten...

Dan hijst Trees Kees in de mast om het issue met de gennaker te bestuderen. Gelukkig is dat minder ernstig dan verwacht en dus ook snel opgelost. Pfff.

De volvo mechanicien zorgt dinsdag ook voor opluchting als blijkt dat oud vuil ( van voor onze tijd waarschijnlijk al) door de tank blijkt te zweven en de toevoer verstopt. We doen een diesel schoonmaak aktie die we bij gebrek aan een mangat regelmatig zullen moeten  herhalen. Maar we weten wat het is en hoe we het, desnoods tijdens het varen, moeten oplossen mocht het probleem zich weer voordoen. Pfff

...het ziet eruit als perfect weer om een flinke kaap te
ronden: in de praktijk viel het toch een beetje tegen...

Woensdag regelen we alles met de autoriteiten en de immigration man David want we hebben voor santa marta weer een nieuwe zarpe nodig.

Donderdag zijn we weer onderweg en vrijdag de 20ste komen we, precies een week later, in Santa Marta aan. Het weer bleek minder dan verwacht. We hebben pittige wind gehad vooral bij de kaap van Barranquilla (ipv 9 waren het 29 knopen) We hebben zo snel mogelijk doorgevaren om nog bij daglicht al het vuil dat uit de rivier de Magdalena naar buiten stroomt te kunnen zien en ontwijken. Dat is heel goed gegaan op 1 grote boomstam na, die we vol op de kop kregen en die onze snelheidsmeter een fatale klap meegaf. Niet zo’n belangrijke meter gelukkig maar wel vervelend voor de klussenlijst van Kees!

...beetje moeilijk te zien op de foto, maar geweldig om zelf in het wild te spotten...

...laatste stukje voorbij Barranquilla doen we midden in de nacht,
we komen om 5 uur 's morgens aan...

...lekker strak...

...we zijn onderweg en terwijl ik hyper om me heen zit te kijken
kan Kees zich uitstekend ontspannen. Zo ziet het wilde leven
van woeste zeebonken er dus uit, mensen...

Maandag 30 mei

terugblik op week 3 van Panama naar Bonaire

Vanaf vrijdag 20 mei liggen we in de  marina van santa marta. We liggen te wachten op een mooi weergat om de ‘hoek om te gaan’ naar Aruba, Curaçao en liefst Bonaire. Dit is een trip die onder normale zeil omstandigheden ongeveer 3 dagen in beslag zou nemen.

Wat niet normaal is aan dit traject: enorm veel tegenwind, enorm sterke tegenstroom en flinke golven.

...rond de grote kaap op de grens tussen Colombia en Venezuela staat ALTIJD veel wind,
je kunt erop rekenen dat er bij de windstoten van 30 knopen
nog eens 10 bijkomen als je vlakbij de kaap blijft...

Onder standaard omstandigheden kunnen wij er zeilend met de motor bij niet eens tegenin komen. We wachten dus een bijzonder weer fenomeen af: reversed winds!

Soms, als er een orkaan op de atlantische oceaan langskomt, kan de sterke tegenwind uitdoven en soms zelfs mee gaan naar het oosten… 🤩… DAT willen wij. Daar hebben we alleen geduld voor nodig. We zitten in de goede tijd van het jaar!

...de ingang van de marina...

...onze buren zijn piraat...

...oud vertrouwd terras boven...

...strandje om de hoek...

...praktische en mooie mural...

...tstikt hier van de mooie muurschilderingen...

...romantische straatjes genoeg...

Ondertussen socializen we met de zeilers om ons heen.

Bereiden we ons voor op het laatste deel van de barre tocht naar Bonaire,

vervangen we de accu’s ( na 16 jaar trouwe dienst hebben onze AGM accu’s nu eindelijk de geest gegeven), doet Kees preventief onderhoud aan de stuurkolom en de besturing van de wind-stuur-inrichting Trees doet hand-en-span diensten, vult de boot met proviand en doet aan preventief kakkerlakken ontmoediging beleid.

Door BZ worden we erop attent gemaakt: 29 mei zijn de presidentsverkiezingen en 19 juni is de beslissende dag voor de laatste twee kandidaten. Als er door een van de partijen geprotesteerd wordt over de uitslag kunnen opstootjes verwacht worden. In het hele land is het hele weekend een alcohol verbod afgekondigd.

...terrasje in de stad...

...nieuwe accu's snel geregeld...

...als je toch moet wachten...

...preventief onderhoud aan het stuur ...

...super ontbijtje. Hier is zoveel vers fruit overal te koop
EN hier is ook yoghurt in de winkel, zo kunnen wij
de yoghurt maker bewaren voor onderweg waar geen winkels zijn ;))...

...Petro (de eerste linkse kandidaat die serieus een gooi doet) heeft de meeste stemmen gekregen en Hernandez (1 van de 6 rechtse kandidaten)  is de tweede  presidents kandidaat. Van Petro wordt verwacht dat hij tussen nu en 19 juni vermoord zal worden en Hernandez wordt de Colombiaanse Trump genoemd...

...anti kakkerlak aktie. Onder het motto beter vooraf dan achteraf de plaag bestrijden...

Komende maand hopen we over te kunnen steken naar Bonaire.
Als het lukt voor 1 juli sparen we ook nog geld uit;))
Voorlopig ziet het er de eerste week nog niet erg overstekerig uit.