WEEK 30 - 2020

Ons blog is ons dagboek, dus ook als we niet over de wereld zeilen en reizen, wordt er wel geleefd en maken we dingen mee die we wellicht niet willen vergeten. Dus gaan we ook nu gewoon door met ons blog.

Week 30 : 18 - 25 juli 2020
Jaaaaa... Het is gelukt om een humanitaire vlucht naar NL te boeken. Zodra Panama het luchtruim weer voor een maand gesloten had hebben we aktie ondernomen.

...oeps opeens hebben we niet meer zoveel tijd om te lummelen...

Het duurde even voordat het bij de KLM doorgedrongen was dat onze reguliere vlucht van de 24ste niet door zou gaan dus hadden we pas een kleine 30 uur vantevoren de bevestiging in 'da pocket'... Dat is dan even flink doorwerken om alles achter te laten ... voor " onbepaalde tijd". Want in deze tijd is niets zeker;)

...Panama code oranje...

SLEUTELTJE
Dus zondagavond wisten we "het" en na een strakke zeer succesvolle maandag-aktie kwamen we er op dinsdag ochtend om half acht achter dat we de sleutel om de Rebel af te sluiten even niet konden vinden.
De laatste keer dat we die gebruikt hadden was ws in Colombia geweest of wellicht in de San Blas... in ieder geval laaang geleden en het- slot sleuteltje-checken stond niet op de 'To do list'.
...vantevoren snap je niet dat het ritje zo lang moet duren ;)...

Na 5 minuten zoeken op de meest voorliggende plaatsen hebben we het opgegeven. De boot is niet groot, maar hij lag nu helemaal vol met zeilen en kussens en apparatuur die normaal altijd buitenliggen.
Maar... soms moet je mazzel hebben: onze taxi chauffeur was een half uur te laat en daardoor konden we net iemand van de havendienst treffen om onze reserve-sleutel te lenen. Pffff. Een boot voor onbepaalde tijd niet op slot achterlaten zou toch wel een "ding" geweest zijn.

...het nieuwe normaal...

TAXI
De taxirit naar het vliegveld was onze eerste toeristen-tour in Panama: Geen snelweg, veel regenwoud, wegen met giga 'potholes' ( daar kan Bonaire nog een puntje aan zuigen) en drie roadblocks met strenge controle.

... niks zoeken naar de juiste balie: we waren het enige vliegtuig ...

Tatiana was niet alleen chauffeur maar ook gids, en dat deed ze met verve. We stopten onderweg bij haar bakkerszaakje " rico rico " om boodschappen af te leveren en daarna nog eens bij een garage die twee banden verving ( "met die banden wil ik niet naar Panama rijden")
We vertrouwden er toch op dat alles goed zou komen met de aankomsttijd op Tocumen AirPort omdat zij elke week naar Panama gaat om boodschappen te doen voor de zeilers ( ze kent de weg) en wij hadden haar een tijd gegeven die een half uur eerder was dan moest, gnigni.
Dus waren we perfect op tijd ter plekke!

... de meeste passagiers reisden door naar een andere bestemming...

VLIEGTOCHTJE
KLM heeft alles beter geregeld dan we verwachtten. We hebben toch nog ons retourtje en geen enkeltje, we hoefden ook nog eens niets bij te betalen en konden zonder bijbetaling een koffer in het ruim meenemen.
In de kist kregen we genoeg te eten en te drinken en er was -toch wel - wijn bij het diner. We kregen een plek voor ons twee en onze buurvrouw kreeg ergens anders een veiliger plekje alleen.

...Marco bedankt...

En Marco Lange, die een paar weken geleden ook al met de kist in Panama was, zorgde voor een leuke verrassing via stewardes Ineke.
Niks te klagen dus en dan is 10 uur vliegen zo voorbij.
...warme ontvangst op schiphol en ritje naar huis met de 2 zussen van Trees...

ZELF QUARANTAINE
Een beetje wezenloos staan we smorgens vroeg met de voeten op NL bodem te bibberen van de kou. We zijn natuurlijk jet-lagged-moe en het lichaam denkt dat we nog in de tropen zijn. Maar NL familie-warmte staat ons op te wachten, sleept ons mee voor een bakkie Hollandse koffie en daarna duiken  we 14 dagen onder in quarantaine bij de zus van Trees in Heerhugowaard.

...de 14 dagen zelf quarantaine komt ons best goed uit ;)...

Ondertussen in Nederland counten wij down tot november. Over 120 dagen staat de terugreis naar de Rebel in Panama ðŸ‡µðŸ‡¦ gepland. Maar eerst Q in NL 14 dagen. Wij letten op elkaar. Jullie ook? Take care ðŸ’‹❤️☀️  Voor ons is de tweede akte begonnen "We keep you updated"