Turks & Caicos naar Britse maagdeneilanden (BVI) dag 6

Nieuws dag 6 van de Rebel op de Atlantische Oceaan!

Dinsdag 5 Maart 03.30 uur Lokale tijd van Turks & Caicos naar de British Virgin Islands (Jost van Dyke)

afgelegde afstand: 605 Nm nog 80 Nm te gaan.

Koers: 175 graden

Positie om 08.30 UTC: 19.43.97N 064.47.85W

Wind 25 kts uit 090 graden

Golfhoogte 1.5-2m




Sorry dat de genoemde dagen niet kloppen met de datum. Het is af en toe een beetje vroeg:)
Een mousepad blijkt ook niet ideaal want ik merk dat ik ongemerkt met meer dan een vinger op het pad bezig ben.
Het gevolg is dat ik ergens midden in de tekst beland met typen en het natuurlijk niet goed nalees.
In mijn enthousiasme om jullie op de hoogte te houden druk je wel eens te snel op het knopje "ZENDEN".

Gisteren b.v. hoorde Trees een vreebonk ipv een vreemde bonk. Maar een oplettend lezer heeft die code natuurlijk al ontcijferd:)

Vandaag hebben we meer wind gehad dan verwacht met als gevolg dat we vooruit lopen op ons schema.
Dat is niet erg maar heeft tot gevolg dat we met deze snelheid midden in de nacht aankomen en dat willen we niet.
Wij lopen in principe geen onbekende haven 's nachts binnen.

Dat werd later in de nacht deels opgelost door de wind die naar de 30+ kts ging.
Leuk voor de snelheid maar niet voor het comfort, dus kluiver(voorste grote voorzeil) ingerold en de kotterfok(de kleinere) uitgerold.
Comfortabel maar nu zitten we op de grens van een dag eerder of later aankomen.
Na goed beraad met de rest van de bemanning is er besloten de turbo booster aan te zetten en proberen om een dag eerder aan te komen.
Want we moeten verder, want we moeten door is de huisspreuk van onze kroon prinses Inge.
we gaan het zien, jullie zijn de eerste die het horen.

We kruisen nu een snelweg voor schepen waardoor we redelijk wat van die joekels voorbij zien komen.
...puerto rico trench 8 km diep...

Dat is oppassen geblazen want ze gaan harder dan je denkt.
We hebben voor deze reis een AIS(automatisch identificatie systeem) instrument geplaatst.
Wat een geweldige uitvinding. Je kunt op het scherm deze schepen nu op afstanden tot wel 60 Nm aan zien komen.
De AIS geeft ook aan hoe snel ze gaan, de snelheid waarmee ze evt hun koers wijzigen en nog een aantal zaken meer.
Een daarvan is de naam van het schip, dat ons probeert te enteren, vermeld wordt.
Dat blijkt reuze handig want nu kunnen we ze ruim op tijd oproepen met de radio en ze vragen of ze ons zien en of ze indien nodig bereid zijn hun koers te wijzigen.
Dit zien we ze dan ook doen. Dat geeft toch wel een apart gevoel om zo'n kolos voor je te zien uitwijken. Met een "Thanks for your cooperation sir" wordt het radio contact verbroken.

Leuk detail is dat we op dit moment het Puerto Rico tTench oversteken dat is een soort ravijn in de oceaanbodem van wel 8000 meter diep.
Als oud parachutisten vertalen we dit toch nog even naar hoogte in voeten en dat is is 24000 ft. oefff.
Daar heb je trouwens ook (bijna) geen zuurstof meer:))

Verder geen bijzonderheden meegemaakt en alles ok aan boord.
...vliegende vis...

Tot morgen weer:)

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten