CUBA ( deel 3)

Na het afscheid van Liesbeth blijven we nog een paar dagen in Havana. Daarna gaan we terug naar Cienfuegos naar de boot. Het plan is om 1 hele dag te gebruiken om uit te klaren, boodschappen te doen en dan via de onbewoonde eilandjes van de jardines de Reina naar Santiago de Cuba te varen vanwaar wij een weatherwindow afwachten om naar de Turks and Caicos eilanden te gaan. Maar je weet op een boot is alles mogelijk maar nix is zeker!


INTERMEZZO
We blijven nog 2 nachten in Havana voordat we naar Cienfuegos en de Rebel afzakken. 
...zo wordt het schilderwerk aan de buitenkant gedaan...

Eerst dineren in een beroemd lokaal tentje hier in de buurt dat na een grondige renovatie net weer open is: dondeAdrian ( waar is Adriaan) het menu op de kaart is beperkt maar goed van kwaliteit, vertelde Cesar. We zien het restaurant, dat 5 minuten lopen van ons logeeradres is, al van ver, er is een verlicht uithangbord en er staat een lange rij mensen. Oeps misschien moeten we op zoek naar een alternatief? We gaan het erop wagen en vragen meteen naar de ultima ( de laatste in de rij) vanaf dat moment houden we onze cowboy met de woeste haardos en dito blik in zijn ogen nauwlettend in de gaten.
...waar is adriaan?...

Het gaat razend snel, een deel van de rij zijn mensen die alleen 'afhalen' en de andere helft, zien we later, wordt bij elkaar aan tafeltjes gepropt, het eten wordt opgenomen kip of varken, rijst of aardappels, groenten ja of nee en binnen 10 minuten zitten we al te eten. We rekenen 5 euro af (drankjes- nee geen alcohol- inbegrepen) in lokale munten en staan een half uur later weer buiten. Het was verbazend smakelijk. Heel klein 4 tafels voor in totaal 20 mensen. Goed gekleed, beleefd en snel personeel. Geen wonder dat er ( zagen we later) drie keer per dag lange rijen voor de deur staan.

HEMINGWAY MARINA
...er liggen weinig schepen in de jachthaven...

Er zijn een paar dingen die we nog graag willen doen: de jacht haven van Havana 'Hemingway' zien bijvoorbeeld. Ze ligt 8 km buiten de stad. Cesar heeft ons nog wat tips gegeven over de maximale betaling en hoe je hier afdingt. Door de ervaringen, opgedaan in de laatste 3 weken, hebben we al enig idee van de te verwachte prijs en we snappen dat als je naar een toeristische plek gaat dat een taxi chauffeur dan ook weer snel een vrachtje kan oppikken.
...daar komt de naam vandaan...

Afijn we dingen een peso meer af dan verwacht en zijn tijdelijk (want je weet het, 't tij kan zomaar keren) zeer trots op onszelf.
In Hemingway hopen we detailkaarten van de atollengroep Jardines de Reina ( ons volgende reisdoel) te vinden maar 'lauwloene' nix te scoren. Hemingway marina is een enorm complex waar bar weinig schepen liggen. We worden allerhartelijkst en met alle egards ontvangen eten een sandwich en gaan lopend naar ons volgende doel op het lijstje: Fusterlandia.

FUSTERLANDIA
...TE frivool voor woorden...

Het klinkt als een Duits land en dat is het ook: meneer Fuster, een Duitse kunstenaar, is hier in zijn eigen huis begonnen met een meerjarig titanen- project van afbeeldingen gemaakt van stukjes kleurig gebakken tegel ( geïnspireerd door Gaudi).
...tegel wijsheid...

Na zijn dood hebben andere kunstenaars doorgewerkt en het is ws nooit echt af. De hele buurt tot aan de bushaltehokjes doet mee en daarmee is dit project een van de grote trekpleisters voor de toeristen die met vliegtuig of cruiseboot in de buurt zijn. We komen ogen tekort en dwalen wel een uur door de drie verdiepingen en omgeving van dit dali-achtige huis.
...de heilige maagd van het zwembad met picasso vrouw...

Daar komen we Cesar weer tegen die met 6 bevallige zwarte Amerikaanse meiden op tour door Havana is. Hoe leuk is dat? We maken een foto om naar Liesbeth te sturen. ( is dat gelukt??)

FABRICA DE ARTE
Ons volgende doel is Fabrica de arte: ze zijn vanaf vandaag weer geopend na een herstelverbouwing en we willen het niet missen.

...zwart wit verhaal van samengestelde foto's met als inzet een detail waarop de 'zitplaatsen' van een slavenschip staan...


Om daar te komen moeten we ons 8 kilometer richting Havana verplaatsen. We proberen eerst een taxi-collectivo. 
...gave fotoos...

Tip die we kregen van Cesar: om collectieve taxi te scoren: geen open wagen, er moeten al mensen inzitten, je zwaait met je arm laag en als hij stopt is het er een. 
...de entree...

Het lukte binnen 2 minuten. Jahoe. Maar nu moeten we zien uit te vissen of we ook ergens naar toe gaan waar we willen zijn. Taxi collectivo's hebben blijkbaar vaste routes en vaste overstap plekken. We komen voor 25 cent per persoon  zo'n 4 km in de goede richting. Daarna kunnen we op deze manier niet verder, op de weg naar Fabrica de arte kan namelijk niet gestopt worden. Het laatste deel doen we met een gewone taxi waar we eerst, alleen voor de sport, uitgebreid mee onderhandelen. 
...masterclass drummen...

Fabrica de Arte is een gigantisch complex waar kunstenaars van alle pluimage zich verzameld hebben. Er zijn exposities, er worden workshops gegeven, er is een bar en een toneel.
We hebben genoten van de Cubaanse schilderijen en een masterclass drummen gevolgd.
...schilderij van gekleurde sleutels...

Daarna zijn we op hoog niveau riant wezen eten in el cocinero ( de kok)

...vooraf een mentirita (een leugentje) : cuba libre...


CIENFUEGOS
's Morgens tijdens het riante ontbijt van Fatima heb ik Ergueni gebeld voor hulp bij het zoeken van een goedkope taxi naar Cienfuegos en het werkt... het bellen ...me redelijk verstaanbaar maken ....begrijpen wat hij zegt ... en de taxi) 
...marina cienfuegos vanaf de ankerplaats...

Vrijdag 18 januari dwalen we tot 14 uur door de stad. Op de Prado volgen we de capriolen van een paar modefotografen en hun model, op de malecon lunchen we. Dan gaan we naar onze casa particular in afwachting van de taxi naar Cienfuegos en ons huis : de Rebel.
...downtown cienfuegos...

Zaterdag maken we kennis met 2 Oostenrijkse en 2 Franse boten. We wisselen gegevens en weetjes uit ( zij gaan ook naar de jardines de Reina en hebben een mooie gedetailleerde pilot die we mogen kopiëren) De Oostenrijkse boot is 38 ft ( kleiner dan die van ons) en heeft toch een watermaker aan boord. Samen gaan ze dit jaar nog door het Panama  kanaal... ons voorland... volgend jaar!
...geweldige kaart...

REISPLAN IN HET WATER
Het plan is om morgen verse groenten en fruit te scoren en daarna op weg naar de jardines te gaan. Maar eerst gaan we gauw voor anker want dat bespaard ons een heleboel geld.
Het hele anker avontuur heeft precies
10 minuten geduurd want toen waren we weer terug in de haven. 
Wat bleek: bij het vaarklaar maken van de boot haalden we de schaduwdoeken weg ( mooie bescherming tegen de zon op het teak) en toen ontdekten we dat er vier vallen bij de mast waren weggesneden...
... we dachten aanvankelijk 2 maar het bleken 4 vallen te zijn ;(...

Zonder de vallen kunnen we de hoezen niet van de voorzeilen halen en kunnen we geen zeil meer uitbomen... zonder die vallen ( van ieder in totaal zo'n 40 meter lang) kunnen we dus niet eens wegkomen. En dan te bedenken dat er in heel Cuba geen watersportwinkel is waar je even wat lijnen vandaan haalt. 
Ik ben er kapot van, Kees is in zijn hoofd al met mogelijke oplossingen bezig.
Eerst maar even met de havenmeester praten en dan er eens een nachtje over slapen cq oplossing bedenken. Misschien heeft de grote charter maatschappij een opslag met onderdelen ... misschien kunnen we lijnen van andere zeilers lenen... lijnen laten overkomen uit NL of Sint Maarten...
De volgende morgen wordt onze voorraad lijnen uit de bakskist gehaald en op de steiger uitgelegd om te zien welke lang genoeg zijn.
...pfff daar moeten we het 3 maanden mee zien uit te houden...

Een complete lijn hebben we in ieder geval als spare al nieuw meegenomen en een andere lijn is een oude die we vervangen hebben toen we vertrokken.
We zijn op de helft, ook de luitjes van de havendienst zitten ermee in hun maag. Ze geven ons alle ruimte, we mogen voor niets in de haven blijven liggen en ze willen ons met alles helpen... maar nee, lijnen hebben ze niet en ze hebben ook geen idee hoe je er aan kan komen. 
In de gesprekken gaan de ideeën over de dader in de richting van de security, maar dat kan uiteraard niet hard gemaakt worden. Ze lopen nu zelf met 1 man extra alles in de haven te controleren. En dan doen ze al diensten van 24 uur! 
...en ook de voorspelling van de toekomst is elke week anders...

Zondag stormt het zodanig dat we zelfs in de haven 2 extra lijnen naar de overkant moeten brengen om enigszins acceptabel te kunnen liggen. De Franse boot heeft een andere kont dan de Rebel mer als gevolg dat de mensen die in de kuip zitten kleddernat worden. Lachuh!

VISUM VERLENGEN
...2 soorten cubaans geld...

...deze postzegels koop je bij de bank ( 4 km verderop )...

...gelukt! al met al maar 2dagen mee bezig geweest...


Maandag gaan we voor de eerste keer op pad om ons visum dat de 27 ste verloopt met een maand te verlengen. De volgende dag gaat het lukken, zij het dat een foute datum ( voor ons) wordt gebruikt: 22 januari ... dat is de dag van de aankoop van ( sellos) zegels van 25 cuc bij de bank ... zucht. Nah ja! We hebben in ieder geval een verlenging en we zien wel hoever we daarmee gaan komen.
...tegenover het immigration kantoor staan een paar giga bomen om lekker in te hangen...

Kees heeft het voor elkaar. Van 10 jaar oude lijnen heeft hij houtje-touwtje 2 nieuwe vallen gefabriceerd onder het motto wie wat bewaard die heeft wat. De grote chartermaatschappij en ook een paar kleintjes konden ons niet helpen met de juiste lengte lijnen dus is hij verder gaan graven ... ik vind hem fantastisch!
...een prachtige rustige morgen op de ankerplaats...

Ik hijs Kees de mast in en in een mum van tijd is het klusje geklaard. Tijdelijk weliswaar, maar we kunnen in ieder geval varen. In sint Maarten of op Martinique of Bonaire zullen we die ouwe beestjes echt zo snel mogelijk moeten vervangen.

We nemen een dag om verse inkopen en rum in te slaan en gaan dan met de havenmeester om de tafel zitten voor de rekening. Hij denkt ons te matsen door voor de laatste week in de haven alleen ankergeld te laten betalen, maar dat is ons te gortig. 
Als wij dat kenbaar maken in ons goeiste Spaans vraagt hij een time out voor overleg met zijn baas en na een uur komt hij terug met een voorstel dat half de prijs is die wij nog redelijk achtten. Toppie!
...en dit zijn onze buren: gezinnetje met familie 6 personen. Personeel aan boord: 20 personen...

Donderdag bakken we brood en maken een tortilla voor onderweg, we regelen de was, doen de laatste inkopen, tanken diesel en vullen de watertank, ruimen de boot in en dan zijn we er klaar voor.

EINDELIJK OP PAD
Bijna een week later dan gepland gaan we aan onze tocht langs de mangrove eilandjes van de tuin van de koningin beginnen. Een beetje pips nog om de neus maar we nemen het Cuba en de fantastische mensen die we er ontmoet hebben niet kwalijk! Het is pech, pure pech.
...sunset in cienfuegos...

We weten dat als je in een 'arm' land arriveert met je rijke jacht dat je alles uit het zicht moet opruimen, onder cruisers bekend als het principe 'lock it or loose it'. 
Maar... dat hadden we juist ook gedaan! Weten wij veel dat naar die lijnen gekeken wordt als zijnde ideale touwen voor het halster van een paard? ... geen moment!... nou veel plezier ermee sukkel...NOT!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten