BOOT IN DE BUSH 1

= 7 river trip Suriname- deel 1 van 4=

Met afgrijzen kijk ik toe hoe hij zijn zwarte klauwen uitslaat en zijn malende kaken naar mijn huid beweegt, ik kan het nog steeds niet geloven als ik de pijn door mijn been voel gaan en in een reflex uithaal naar mijn glanzend zwart groene belager : een - op het oog doodgewone- dikke bromvlieg heeft zojuist een hap uit uit mijn vel genomen!
Als ik dit aan Kees vertel reageert hij laconiek " ja dat zijn vleesetende vliegen". Onvoorstelbaar dat je opgegeten kan worden terwijl je nog niet eens dood bent...

ALLEMAAL BEESTJES
Dit voorbeeld is typerend voor de ervaring en emotie van een riviertrip in de Surinaamse rimboe. Ogenschijnlijk normale bekende beelden trekken aan je oog voorbij: water, een rivier, jij op bekend terrein op je houseboat en langs de wanden van dit palet figureren bomen in alle kleurschakeringen groen die de natuur maar kan bedenken.
...vele tinten groen ( meer dan 50)...

De bomen worden gelang de reis duurt steeds weelderiger en exotischer. 
Ze zien er trouwens verdacht bekend uit; het zijn reuzenversies van mijn vensterbank thuis. Ik kan ze ook gezien hebben in een National Geographic film.
...het roodbruine katachtige dier dat we hebben zien 
zwemmen moet zoiets als dit geweest zijn:  
saskia zegwaard hielp ons op weg: 
puma yagouaroundi ( the otter cat)...

En opeens komt dit alles tot leven doordat 'iets' het hypnotiserende groene waas van je netvlies naar de werkelijkheid haalt: een reuzenotter die recht in je gezicht kijkt als je bukt voor een overhangende boom, een doordringend vogelgeluid, een zwemmende katachtige, geplons in het water, gebrul of gesnuif, een reuzen blauwe vlinder, krijsende arapaartjes, krakende takken, een bloedmooie bloem en of slingerende apen ...

BOUDOIR-RITUELEN
Ik bedwing mijn afgrijzen van het smeren van anti-insecten-troep op mijn huid nadat ik bij de eerste kreektrip op mijn hele lichaam tot onder mijn kleren ben lek gestoken.
...alles uitgeprobeerd en uiteindelijk is voorkomen 
toch een stuk aangenamer dan genezen...

Maar ik wil helemaal geen jeukbultenpolonaise aan mijn lijf... vanaf nu wordt er helemaal overal gesmeerd 2 x per dag...sAvonds voor 18 uur wordt over de buitenkuip een groot roze muskietennet getrokken en wordt insecten-wierook gebrand, voor alle openingen zitten gaasjes, voor de deuropening van de slaapkamer en ook nog eens voor de ingang... ( drie) dubbel genaaid houdt beter!

BUSH BABES
Toen we 8 jaar geleden in Suriname waren was een trip op de commewijne rivier een 'no go' : veel te gevaarlijk!
...in het gebied met het rondje zijn we 12 dagen op pad
 geweest. Suriname is best groot: het brokopondo-meer 
dat je rechts boven ziet is zo groot als de provincie Utrecht!...

Nu we hier zijn en we van meerdere boaties enthousiaste verhalen hebben gehoord wagen we de trip samen met Henk en Angela van zeiljacht 'mi dushi'.
Samen is beter dan in je uppie, niet alleen is het een stuk gezelliger: veiligheidstechnisch is het ook slimmer. Bush is toch ... bush.
...10 dagen onthouding valt eigenlijk wel mee...


VOORPRET
Gewapend met een lokale waterkaart, verrekijker, regenponcho's, voorraad vers eten en drinken voor ongeveer een week, een reuzenklamboe voor de kuip buiten, liters muggenspray en een variƫteit aan antijeuk middelen moeten we de strijd aankunnen.
...oerrrrrrr...

Nauwelijks idee wat ons te wachten staat, laat staan dat we een bush- bucketlist hebben samengesteld, storten we ons op de 'commewijne rivier trip'. We waren even druk met tandarts perikelen ( later meer daarover) Gelukkig is mi dushi tiptop voorbereid, hebben ze verstand van wilde dieren en zijn ze allebei behept met arendsogen!

THAT'S HOW WE ROLL
In de praktijk motoren we zoveel mogelijk met de stroom mee naar een plekje dat slechts een paar uur verderop ligt. Daardoor hebben we de tijd om bij aankomst goed te ankeren om vervolgens per dinghy de rivier of de ondiepe zijarm of kreek te verkennen.
samen in een bootje, en bijtijds dukken...

Vooral de kleine uitstapjes vanaf de ankerplek zijn bijzonder. Als we turend in de dichtbegroeide wallenkant een lichtvlek achter overhangende takken zien en we besluiten om op ' avontuur' te gaan, komen we soms via kronkelige kreekjes op plekken middenin het bos waar alles stil valt en je je in een sprookjesachtig griezel woud waant.

...Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten