DAG 7

Email vanaf de oceaan via de korte golf radio
6e Oversteek: Eiland Fogo, Kaap Verdie - Paramaribo, Suriname
Totaal traject: 1918 NM = 16 dagen
(bij een gemiddelde snelheid van 5 kts = 120 NM per dag)
=========

Datum: dinsdag 9 januari 2018 ( Angela, mi dushi, XX fijne dag)
Tijd UTC: 14:15 uur
Positie: 10.20.0 N - 040.54.7 W
Afgelegde afstand de laatste 24 uur: 144 NM
Totaal afgelegd: 1049 NM
==========
We zijn de 1000 NM grens gepasseerd
dus zijn we ongeveer op de helft.
Vanaf morgen morgen gaan we aftellen. Yeah!
zo ontvangen wij de gegevens van een schip dat in ons bereik ligt...

Er ligt een moeilijk manoeuvreerbaar schip in de buurt,
zo dichtbij dat we zijn lichten hebben kunnen waarnemen.

Die rakker houden we natuurlijk strak in de smiezen:
hij volgt geen vaste lijn, gaat van links naar rechts,
vaart heel hard en ligt daarna bijna stil,
opeens vaart hij recht op ons af..
het is een NL geregistreerd schip de 'pelagio'.
Kees spreekt uit nieuwsgierigheid de kapitein via de marifoon
en komt er zodoende achter dat het een schip is
dat bodemonderzoek doet. Lekker diep diggen hier!
ahhhhhhhh...een halve spiboom

Vannacht is de bakboord spiboom katz doormidden gebroken.
Kejje nagaan wat een krachten er soms op het materiaal komen te staan.
Zo'n geintje geeft zo ontzettend veel lawaai dat je er
1. wakker van wordt en 2. elkaar bijna niet meer kan verstaan.
Als al het losflapperende zeil is binnengehaald gaan we even
buiten op het bankje zitten om te beredeneren wat er precies aan de hand is.
Met behulp van een giga schijnwerper (die we stand-by hebben
op de stuurstand en ingeplugged in het 12 volt elektrisch systeem)
zien we een zielig stukje spiboom hangen.
Hij hangt goed, maakt niets stuk: verdere actie morgen bij daglicht!
We trekken het grootzeil aan bakboord en zetten het vast met een bulletalie.
OK het schommelt iets meer en we gaan iets minder hard.
Er zijn ergere dingen!
dit was er nog over van de ene kant...

Ik vond mezelf best stoer vannacht.
Bij het eerste geflapper meteen wakker en naar buiten gesneld
om mijn man te assisteren bij 'iets' wat vre-se-lijk erg klonk!
Eenmaal buiten, slechts gekleed in mijn hoofdlampje,
was 1 blik van mijn man voldoende om mij weer razendsnel naar binnen te begeven.
Afspraak is namelijk dat je op de Rebel
bij nacht en ontij alleen naar buiten en in de kuip komt met een reddingsvest om en aangelijnd...
Ik heb toen alsnog vanachter het raam
een heleboel slimme tips en goede raad kunnen geven.

Alles wel aan boord
laterrr meer:-))
XX de Dobbertopsjes

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

1 opmerking: