EL HIERRO

* uitzicht op de oceaan vanuit de hoofdstad Valverde

(sorry lui ik heb het 7 x geprobeerd maar het lukt me met dit internet niet om die rare lettertypes eruit te krijgen...volgende keer probeer ik het weer)

El Hierro, bijnaam Ferro (ijzer) maar ook La isla meridiano en het eiland van de 1000 vulkanen soms ook la isla chiquita ( kleintje) ...Van la palma naar el Hierro varen we- een van de fijnste oversteken- in 8 uur ipv de verwachte 11 uur: lekker snel dus. Maar, als bonus, ook nog eens comfortabel!

Deze keer niet in ons uppie maar samen met/ naast Henk en Angela in de 'mi dushi'. Dus hebben we onderweg foto's van elkaar kunnen nemen.

*Rebel onderweg van la palma naar el hierro

El Hierro is voor ons het laatste Canarische eiland, het is ook het kleinste van de 7 (ongeveer 250 vierkante kilometer en het heeft zo'n 11 duizend inwoners) we hebben ze overigens inmiddels allemaal op eigen kiel bezocht, bewonderd en in ons hart gesloten.
*alle 7 Canarische eilanden voor de kust van Marokko

Op el Hierro zijn geen ankermogelijkheden ( bio reservaat he) maar wel 2 havens. Van andere zeilers hadden we al gehoord dat er in de noordelijke haven - la Estaca- altijd plek is en dat de zuidelijke haven ( la restinga) "wel erg gezellig in een duik-dorpje ligt, maar dat er eigenlijk geen plek is en je dan - als het meezit- ergens aan een kademuur gedumpt wordt" ... dat laatste is niet zo aangenaam; meestal kan je dan niet zo goed slapen en ook wel wat schade aan je boot verwachten...
* In de marina la Estaca: mi dushi en Rebel gezusterlijk naast elkaar

We kiezen voor Estaca en zullen Restinga 'uitchecken' als we een autootje huren om het eiland te verkennen!
* de marina la Restinga heeft wel de mooiste kademuur van allemaal

NIET TOERISTISCH
Hierro is totaal niet toeristisch, dat merk je aan de soort aandacht die je krijgt, de organisatie van toeristische zaken als musea en autoverhuur en aan het feit dat maar weinig hierronanen een woordje over de grens spreken.  Heel goed overigens voor onze Spaanse-taal-skillz. Je vind hier ook geen mac Donalds, grote hotels of discotheken.

*inheems vetplantje

We moeten onze dagen strak organiseren: er komt namelijk 1 keer per dag een veerboot van 'buiten' en de bus naar de hoofdstad Valverde gaat 4 x per dag. Samen met de " mi dushi's" (Henk en Angela) huren we dus 2 dagen een auto om het eiland te verkennen. Dat moet voldoende zijn. Ter vergelijking el Hierro is ongeveer net zo groot als Malta en grofweg de helft van Curacao of Texel. We komen onderweg overigens bijna geen ander verkeer tegen! Yeah!

* door de passaatwind kromgegroeide jeneverbes!

Het kleinste Canarische eiland is kwa natuur echt indrukwekkend, het vulkanisch actieve eiland heeft een ruig landschap met hoge kliffen die in mist gehuld zijn. Het eiland bestaat uit kleine, verlaten baaien waar je heerlijk kunt zwemmen in glashelder water. Zandstranden vind je er nauwelijks, je gaat het water in via trappetjes die aangelegd zijn langs de rotsen.
PARAPENTERSPARADISEWe hebben ze nog niet gespot maar voor parapenters moet dit een paradijs zijn. Overal vind je mooi aangelegde vertrekpunten compleet met windzak, bankje en landkaart;)

*typische parapent-spot

ZELFVOORZIENING
Onderweg zien we hoe Hierro probeert met haar tijd mee te gaan: een grote hydro elektrische centrale moet samen met een paar strategisch opgestelde windmolenreuzen de totale energievoorziening van het eiland opleveren. Eigenlijk missen we een zonne -energie centrale. Ook is het hele eiland freewifi gecoverd, soms een beetje langzaam maar toch...
*windmolenpark naast de hydro centrale

HET ZUIDWESTENOp het meest zuidwestelijke vulkanische puntje van Europa gaan we in gedachten terug in de tijd (De tijd van Mercator ...de 16de eeuw...)Hier staat een bord ( ze staan overigens ook op de kaap Verden en Azoren maar alla...) van een oude nul meridiaan, het ijkpunt of nullijn voor cartografie en navigatie, die overigens meer politiek dan geografisch bepaald is. In de 17de eeuw verhuisde deze naar Greenwich.

* de nul meridiaan

Hier is ook het einde van de GR131, de 600 km lange wandelroute die over alle 7 Canarische eilanden loopt. Tegelijkertijd markeert dit bord het begin van de E7 een wandelroute die begint bij de vuurtoren van la Orchilla, doorloopt in het vaste land van Europa en eindigt in Hongarije.

*spreekt voor zich ;)

Onderweg bezoeken we de zuidelijke haven restinga en proberen een duikje te regelen in een van de vele duikshops. We worden lekker gemaakt met beloofde sightings van vele mantaroggen (...) maar het is te lastig om te organiseren, dus stellen we het duik avontuur voorlopig even uit tot de Cabo Verden. Het zuidwesten is ook het deel van het eiland waar je de door de passaatwinden kromgegroeide jeneverbes bomen vind

*lava rotsen bij de vuurtoren van Orchilla

Rond Restinga zijn overal nog de resten van de laatste vulkaanuitbarsting van oktober 2011 te zien. In en rond het hypermoderne interactieve vulkaan-museum brengen we een aantal uren ademloos door.

HET NOORDEN, EL GOLFO

*Op deze google-earth foto is de "hap" duidelijk te zien

El Golfo, de halvemaanvormige hap uit het eiland die bepalend is voor de vorm van El Hierro is ontstaan door een aardbeving, waarbij ongeveer eenderde van het noordelijk deel afbrak. Men is bang dat als zoiets nog eens gebeurd - en die kans is groot op dit vulkaan actieve eiland- dat het een tsunami veroorzaakt die de oostkust van de VS kan bedreigen.
In El Golfo dwaalden we door een nederzetting van de Bimbaches ( de oorspronkelijke bewoners) met voorbeeldhuizen van de 17de tot de 21ste eeuw en zagen we eindelijk een paar bedreigd-soortige reuzenhagedissen die in een kooitje worden beschermd, gekweekt en weer uitgezet.
*bimbache huisje uit de 19de eeuw

KLUSSEN
In de tweede week dat we hier liggen pakt Kees een grote klus aan: het renoveren van het teakdek. Aan de bakboordkant wordt het hele dek ontdaan van oude sikaflex ( die fotogenieke zwarte streepjes tussen de repen teak) Alle "gaten" worden schoongeschuurd, met aceton afgenomen en in de primer gezet. Daarna worden beide kanten afgeplakt en wordt er 110 meter nieuw sikaflex ingespoten. Omdat het in deze temperatuur snel droogt moeten we snel zijn met het verwijderen van het tape. Affijn we lopen nu met pikzwarte vingers rond. Dat is dus blijkbaar met geen enkel goedje schoon te krijgen dussss moet het er afslijten;((

*110 meter voeg, 10 patronen sikaflex, 40 werkuren, 20 zwarte vingers

CABO VERDES
Vrijdag de dertiende lijkt ons een fantastische dag om de grote reis naar de kaap verden te maken. Eerste doel is de baai van Palmira op het eiland Sal. De wind lijkt gunstig, de tanks zijn gevuld, de afstand is 722 NM ( ruim 1300 km) en we denken daar - met een gemiddelde snelheid van een hardloper zo'n week over te doen!

* 9 eilanden: we gaan proberen ze allemaal te bezoeken voordat we naar Suriname vertrekken in december

We vertrekken morgen samen met de "mi dushi" die we gisteren hebben uitgezwaaid en 's nachts weer hebben verwelkomt. Oorzaak: Een raar geluid bij de schroefas enne... better de safe than sorry!

* bye bye Angela en Henk

RADIO- INTERNET
Een weekje radiostilte dus. Voor de thuisblijvers zullen we dagelijks een  korte update van onze voortgang posten op het blog. Dat doen we met de SSB radio, dus houden we het kort❤️