De 3 eilanden die het dichtstbij Marokko liggen (Fuerteventura hoort daar ook bij) zijn het droogste, bijna woestijnachtige deel van de Canarische Eilanden.
Nooit gezien dus stonden ze hoog op het lijstje.
MOTORPECH
We hadden uitgerekend dat we er , met een gemiddelde snelheid van 5 kts per uur, 4,5 dag over zouden doen.
Op een zeilschip gebruik je de motor alleen als er geen wind staat zodat je toch een redelijk daggemiddelde houdt. dan weet je waar je aan toe bent met het weer voor dat aantal dagen en daarop baseer je de hoeveelheid eten en drinken die je vantevoren inslaat. Je hebt de motor ook nodig om een haven in te varen, om nog net voor het donker op een onbekende lokatie binnen te varen of om voor het slechte weer of een grote tanker uit te wijken.
Overigens zorgen wij altijd voor extra eten en drinken in geval van calamiteiten.
gelukkig maar...
Na 15 uur onderweg gaf de motor de geest. In zijn vrij doet hij het uitstekend maar de aandrijving naar de schroefas doet niet wat hij zou moeten doen. Gas geven en dan alleen maar ratelen. heel lastig dus ( en dat is een understatement)... ach was ik maar..
LANZAROTE
Een motor-issue vlak voor de nacht wacht is een slecht moment om goede beslissingen te nemen, dus hebben we er eerst een nachtje over geslapen ( onze nacht: twee keer 3 uur op en 3 uur af) Na het ontbijt zetten we alle (on) mogelijkheden op een rij:
Optie 1. terug naar de Algarve = de kortste weg maar slecht weer de komende dagen.
Optie 2. Madeira = dichterbij dan de Canaries, maar ook geen goede weersvoorspelling en geen idee welke faciliteiten ze daar hebben om de motor te kunnen repareren.
We kiezen voor optie 3 de Canaries = wel ver weg maar redelijke weersvoorspelling en overal voldoende faciliteiten om een schip uit het water te halen en een saildrive te repareren/vervangen.
Aktie: we zetten koers naar Gran Canaria omdat we van onze vorige reis nog weten dat daar een volvo-dealer zit en daarnaast zoeken we via de HF radio-sailmail contact met lotgenot-zeilers om te kunnen sparren.
Een mobieltje heeft midden op de oceaan geen bereik dus communiceren we via de ouderwetse HF radio.
De Mi Dushi reageert onmiddellijk met allerlei praktische informatie. De een doet de techniek en de ander zoekt uit waar we het beste naar toe kunnen gaan. Er wordt meteen ook al contact gelegd met de marina en de volvo dealer. En wij krijgen alle gegevens die we nodig hebben als we ter plaatse zijn. Teamwork: respect en thnx!
Gran Canaria blijkt een 'No Go' daar verzamelt zich namelijk in deze tijd van het jaar een grote internationale vloot van zeilschepen die eind november naar de Carieb racen en alle plek blijkt tot 20 november bezet te zijn.
Henk en Angela ( mi dushi) hebben voor ons een mooie plek gevonden waar we wel welkom zijn: in de marina van Puerto Calero op Lanzarote!
Wij Blij: liever naar Lanzarote dan naar Gran Canaria (al mag je onder deze omstandigheden natuurlijk niet al te picky zijn)
PUUR NATUUR
Maar nu moeten we er geheel naturel zien te komen (...respect ouwe ontdekkingsreizigers...) dus als er geen wind staat doen we onze naam ( de dobbertopsjes) met recht eer aan! We moeten nog ruim 400 zeemijl = bijna 800 kilometer zien te overbruggen en er wordt de komende dagen bijna geen wind verwacht. Met klapperende zeilen en zijwaarts slingerende boot ( combinatie van weinig wind en ocean swell) gaan we soms urenlang niet sneller dan 3 kilometer per uur...
Opdracht aan zelf: zorg dat je van saaaaaai naar zen 'verzeild' raakt!
Deze reis gaat dus geen 4 a 5 dagen maar misschien wel 10 dagen duren dus maak je vooral niet ongerust als wij ons na6 dagen nog niet binnen gemeld hebben. Alles onder controle. Vanaf dag 2 gaat het zoete water op rantsoen (niet uitgebreid douchen, niet de was doen en afwas voorspoelen met zeewater) Energie (de windgenerator, de zonnepanelen ,het gebruik van elektra) en vuilnis worden strak gemonitord. En het lekkerste eten wordt geinventariseerd.
We duimen dat er de eerste 10 dagen geen smerige depressie over ons heen komt en oefenen geduldig voor de "doldrums" in de stille oceaan :)
Ondertussen tellen we elke zegening:
de heerlijke temperatuur, het gehoororgaantje dat eindelijk gewend is aan de oceaan-deining, de live-film van een jagende groep dolfijnen doorspekt met snoekduikende jan-van-genten, elk vlaagje wind dat ons meer dan 2 knopen voortstuwing geeft, het bezoek van allerlei vogeltjes, elke golf die geen dwarsgolf is, een poosje rustig de gewenste koers kunnen varen, lichtgevende algen in een donker zwarte zee, het dagelijks radio momentje met de mi dushi, een adembenemende sterrenhemel en de chill momentjes tussen het vele zeilwisselen in....
Hoe we straks de haven veilig bereiken en binnen komen zijn 'zorgen van morgen'.
Over morgen gesproken: van harte Kaatje!
de Dobbertopsjes
vrijdag avond 28 oktober
33.49.482 Noord - 011.14176 West
(ongeveer ter hoogte van Casa Blanca)
PS: nieuwsgierig om te weten hoe wij vanuit 'the middle of nowhere' berichten op internet krijgen?
- typen op een oprolbaar waterproof siliconen toetsenbord
- in een computer die een speciale unit heeft die de vitale onderdelen beschermd tegen de zoute vochtige omgeving
- de computer is verbonden met een HF radio
- in een propagatie programma kijken we wat de beste tijd is om berichten te versturen cq binnen te halen (kort en geen plaatjes)
- via de piepjes van de radiogolven wordt alles via een speciaal mail programma de ether ingestuurd
-de mail ontvanger van blogger zorgt ervoor dat de tekst op de juiste blog pagina geplaatst wordt
-een speciaal appje ( IF ) zorgt ervoor dat nieuwe berichten op het blog automatisch op de rebel facebook pagina komen te staan
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten