MEI 2023: BAHAMA’S

Vanaf 2 mei zijn we er klaar voor om naar Bermuda te varen. Kees doet er alles aan om de SSB radio zender ontvanger weer aan het werk te krijgen. We zorgen dat de voorraad op de boot ruim voldoende is voor een maand en maken alles nog eens schoon. We raadplegen alle " Ocean Weather" bronnen op papier en op internet en melden ons aan bij Chris Parker, een Amerikaanse meteoroloog die meekijkt en meedenkt voor de grote oversteken die ons het komende half jaar voor de boeg staan: naar Bermuda, de Azoren en Engeland.

...de ankerplaats in Nassau bij nacht met volle maan, die precies boven de mast van de buurman staat te schijnen...

...rose island...

...zie je great Abaco liggen?...

Als blijkt dat we de eerste 10 dagen geen gunstig weer hoeven te verwachten nemen we ons voor om alvast wat "op-te-schuiven" binnen de Bahama's richting Bermuda. Daarmee kunnen we in ieder geval een dag winnen. Dus gaan we water en diesel tanken en de eerste dag alvast ankeren bij rose island. Dat is een romantisch eilandje in de buurt van de hoofdstad Nassau.

...onderweg naar Abaco...

...sunset...

...sunrise...

...land (Abaco) in zicht...

Vanwege de harde wind blijven we er 3 dagen liggen. We koken, maken de boot schoon, vervangen de gasfles en meer van die klusjes. Dan vertrekken we dinsdag 9 mei richting Great Abaco. Daar kunnen we mooi beschut liggen terwijl we wachten op een gunstig "weather window" van minimaal 7 dagen. Het is een dag en een nacht varen en dan nog een uur of 4 langs allerlei ondieptes scharrelen. Maar dan liggen we op een prima plek met een goeie supermarkt, een mooie wasserette en een paar lekkere restaurantjes op loop afstand. Marsh Harbour heet de baai en de stad heet Hope Town...heel toepasselijk voor ons (hopend op goede wind...)

...heerlijk eten in de jacht club...

...Op 1 september 2019 is dit eiland zeer zwaar beschadigd door orkaan Dorian...

...nu nog staan hier de restanten van een marina...

...naast halve steigers liggen er verderop ook nog steeds bootjes half onder water...

...de schrik zit er bij de bewoners nog steeds goed in...

...sunset op de ankerplaats...

...we liggen duidelijk IN de beruchte driehoek...

...deze was echt fotogeniek...

...er komt regen aan...
...dat kan er spectaculair uitzien...

...af en toe konden we de buren niet meer zien...

...het noodweer eindigde met een verfrissend regenbuitje: we hebben 100 liter water opgevangen...

...de volgende morgen is alles weer helemaal chill en warm...

Sinds maandag 29 mei 2023 liggen we niet meer alleen als vertrekker in de baai. Naast ons ligt een leuke Duitse boot, de Thetis met Stefan en Ellen. We gaan vanaf nu samen naar de meteo kijken en op weg naar Bermuda, als het even meezit.

...Stefan en Ellen...

...dat ziet er veel-belovend uit in Hope Town...

...thetis...

...lokaal vervoer, wie niet sterk is moet slim zijn...

We wisten niet dat we tot 10 juni moesten wachten voordat we konden vertrekken, dus stonden we bijna twee keer in de week klaar om te vertrekken. Heerlijk zonnig en warm weer: een soort wacht-vakantie...