DE REIS 2020

We hebben de route gepland:
Vertrek Bonaire november 2019 aankomst Opua, Nieuw Zeeland november 2020.
De havens, ankerplekken en uitwijkhavens zijn in beeld.


We weten van elk land globaal wat de immigratie regels zijn, wat de douane van ons eist en wat politie, dokters en ministerie van landbouw over ons willen weten.
We weten precies (hoop ik) waar we wel of niet water en diesel kunnen tanken en waar we onze campingaz flessen kunnen inruilen of vullen. 
We weten bij benadering waar we verse groenten en fruit kunnen verwachten en waar überhaupt supermarkten te vinden zijn. 
We weten nu ook dat we in sommige landen ter controle een duiker onder de boot kunnen verwachten, soms al onze blikgroenten moeten weggooien en/of een boete krijgen als we ons niet een maand vantevoren aanmelden.
 

In het koninkrijk 🇹🇴 Tonga bijvoorbeeld kunnen we, als we mazzel hebben, walvissen zien maar krijgen we ook bezoek van nieuw Zeelandse overheidsdienaren die ons al vanaf Panama 🇵🇦  in de gaten houden en ons graag bijtijds voorlichten over de gecompliceerde Nieuw Zeelandse invoerregels. 
Wel slim van die kiwi’s: beter voorkomen dan genezen. Als bijvoorbeeld een ‘vuil’ schip met allemaal pokken en aangroei op de romp en vers vlees en fruit in de koeling uit een ander land een ziekte onder de lokale flora en fauna veroorzaakt kan er soms niet eens meer ‘genezing’ mogelijk zijn.


Op de Atollen van de Tuamotu’s, weten we nu al, dat we te maken krijgen met smalle doorgangetjes met veel stroming ( soms tot wel 12 kts) die maar 2 x per dag gedurende een kwartier doorgankelijk zijn... dat wordt ouderwets plannen.



WATER
Op veel plaatsen kunnen we water tanken maar de kwaliteit kan nog wel eens bedenkelijk zijn. Daarop spelen we in met de installatie van een water-zuiverings-systeem waarin een groffilter een koolstoffilter en een uv-c lamp zijn geïntegreerd.
We gaan dus zonder watermaker op stap. Dat is in de tegenwoordige tijd niet standaard. Voor ons is na lang wikken en wegen en meten en zoeken en kijken en lezen en luisteren, de beslissing genomen op basis van beschikbare ruimte, kosten-en-baten analyse en noodzaak. NU weten we vantevoren precies, dat we op een grote oversteek van 40 tot 60 dagen een bepaalde hoeveelheid water per dag mogen consumeren. Wij gaan dus meteen al op rantsoen.
Wat we doen? We douchen met zeewater en douchen zoet af met een onkruidspuit, we poetsen tanden met water in een beker en wassen bijvoorbeeld zoveel mogelijk alles met zeewater en gebruiken zoet water alleen om af te spoelen. We vangen regenwater op in een zeil dat we spannen. zoet water = goud!


DE LANDEN
Bij de voorbereidingen kwamen we landen tegen waar we nog nooit van gehoord hadden...
Weet jij waar de Marquesas liggen? de Tuamotus? palmerston island of Niue? Nou ik weet het nu pas😉
Nu zijn we bezig met een planning die een compleet jaar beslaat ... 

zo ver hebben we nog niet vooruit gekeken deze reis...
Naast alles wat officieel allemaal moet en hoort en verwacht wordt van ons, willen we verder kijken en weten wat er voor leuks en nieuws in ieder land te ontdekken valt!...


Plan is:
24 november vertrek uit Bonaire 
*Vanaf 25 november boot uit het water in de marina van Curacao. 2 a 3 weken werken aan de boot en Curacao verkennen.


*Afhankelijk van het weer naar Aruba en anders meteen naar Colombia.


*Oudennieuw in Cartagena en 3 weken rondreizen samen met onze vriendin Liesbeth.



*Afzakken langs de 365 eilanden van de San Blas Archipel ( zijn ‘onafhankelijk’ maar officieel horen ze bij Panama) richting Panama.


*Panama 🇵🇦 kanaal door in maart is een project op zich.
 


*Las Perlas eilanden ( horen nog bij Panama )


*Daarna wellicht Galapagos ( wordt met het jaar minder aantrekkelijk = super toeristisch geworden) ligt op 900 nm en horen bij 🇪🇨 Ecuador 
 

*Het langste stuk water ( 3000 nm = ruim 5500 km) om over te steken 40-60 dagen varen naar de Maquesas eilanden ( de markiezen op z’n Hollands): hoge vulkanische eilanden die onderdeel uitmaken van Frans Polynesië.


*Tuamotu archipel ( lage atollen met de bijnaam ‘the dangerous islands) die we met de huidige gps technieken in combinatie met een goed oog 👁 op de boeg om dieptes en koraalriffen te zien en in te schatten, moeten kunnen ‘hebben’.


*De Society Islands ( genootschap eilanden op z’n Nederlands) ook nog onderdeel van Frans Polynesië en beter bekend onder hun eigen eilandnaam zoals Tahiti, 
Moorea, Bora Bora ...


*De (captain) Cook eilanden: Palmerston island en het bijzondere en onafhankelijke Nuie ( een ‘must’ volgens Akke van de Fides)


*Het koninkrijk 🇹🇴 Tonga  dat op een noord-zuid as ligt richting nieuw zeeland: hier gaan we weer warmere kleding nodig hebben, gaan we misschien ( als we bijtijds zijn) walvissen spotten en gaan we ons, onder begeleiding van nieuw Zeelandse officials, voorbereiden op een tricky overtocht naar kiwiland. 


Doel is Opua, bay of islands, op het Noorder Eiland.
We hebben gehoord dat deze laatste een barre en koude tocht is van zo’n 8 a 9 dagen waarbij elke 3 a 4 dagen een storm verwacht kan worden🤭
 

*Maar als je dan in oktober/ november , dus VOOR het lokale orkaanseizoen, in nieuw zeeland de zomertijd tegemoet vaart kan je alvast uitkijken naar de fantastische haven voorzieningen, de her-kennismaking met het bureaucratisch systeem, wellicht een tochtje  naar Whangarei en de geplande ontdekkingstocht per camper samen met M&M !


Dit is het plan... en je weet het... plannen zijn er om van af te wijken😇 
Overigens is deze route, in die tijd van het jaar, de meest traditionele route voor zeilers om te volgen van Panama naar Nieuw Zeeland. En dat heeft weer te maken met de heersende winden, de stroming en het orkaanseizoen. Dus zou het een ‘koekie’ moeten zijn.
Wij hebben er in ieder geval enorm veel zin in!
2020 wordt een druk jaartje. Yeahhhh!

2 opmerkingen:

  1. Wauw,sounds like a plan (and an adventure)! Heel gaaf dat jullie volgend jaar Nieuw Zeeland bereiken, Bay of Islands is prachtig! Safe travels :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig wat een reis! Nieuw Zeeland is zo mooi! groet, Cees&Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen